تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر جک هیدرولیک

تا چند سال قبل در کارهای صنعتی مانند کشاورزی و کارخانه ها، افراد به دلیل بلند کردن و حمل بارهای بسیار سنگین، دچار مشکلات بسیاری از جمله کمردرد؛ پا درد و دردهای عضلانی و مفصلی میشدند که این موضوع علاوه بر فرسودگی بیش از حد، سرعت انجام کار را نیز تا حد زیادی پایین می آورد. اما این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از تجهیزات پیشرفته تر این امکان فراهم شده تا در زمان کوتاه تر و با دقت بالاتری کارها انجام شوند. جک هیدرولیک یکی از این تجهیزات نسبتا ساده است که تاثیر زیادی در بالا بردن سرعت انجام کارها دارد. در ادامه به طور دقیق تر به بررسی و معرفی جک هیدرولیک و تعمیر آن پرداخته شده است. 

جک هیدرولیک 

جک هیدرولیک یا سیلندر هیدرولیک از یک میله با قطر زیاد تشکیل شده است که در انتهای خود دارای یک شانه است و عملکردی مشابه پیستون دارد. علت وجود شانه در انتهای ساختار میله ای، خارج نشدن و فیکس شدن میله در داخل سیلندر است. 

ساختار جک هیدرولیک

به طور کلی وظیفه جک های هیدرولیک، وارد کردن فشار مستقیم، حرکت مستقیم کاهشی است و هرکدام از اجزا و قطعات جک هیدرولیک در این راستا فعالیت میکنند. به طور کلی عامل اصلی حرکت در جک های هیدرولیکی، نیروی سیال تحت فشار است که معمولا روغن است. اصلی ترین قسمت جک های هیدرولیک، موتور هیدرولیکی است. پمپ هیدرولیکی، سیلندر، مجموعه ای از اتصالات و پیچ ها و قطعات مکمل از دیگر قطعات و اجزای سازنده جک های هیدرولیکی به شمار میروند. سیلندرهای هیدرولیک نیز از قطعات کوچکتری مانند بدنه، پیستون، میله پیستون و قطعات آب بند ساخته میشود. 

کاربرد جک هیدرولیک 

از جک های هیدرولیک در صنایع گوناگونی استفاده میشود، به طور کلی در هرجا که نیاز به ارتفاع گرفتن و بالا نگهداشتن اجسام باشد، میتوان از جک های هیدرولیک استفاده کرد. عمده ترین کاربرد جک های هیدرولیک استفاده و بهره گیری از آنها در لیفتراک ها، ماشین آلات، تجهیزات راه سازی و معدن،کشاورزی، معماری و پالایشگاه ها میباشد. 

انواع جک هیدرولیک

جک های هیدرولیکی از نظر تعداد سیلندر به سه مدل جک یک راهه، جک یک طرفه و جک دو طرفه تقسیم بندی میشود. که در ادامه به طور دقیق تر به بررسی مزایا و ویژگی های هرکدام از آنها پرداخته خواهد شد. 

جک هیدرولیک یک راهه

همانطور که از نام این مدل جک ها مشخص است، این مدل از جک ها تنها یک راه برای ورود و خروج روغن دارند و زمانی که روغن به هر کدام از دو سمت پیستون هدایت میشود، جک باز شده و امکان بلند کردن و نگهداری اجسام را خواهد داشت. جک های یک راهه میتوانند بارها و اشیا سنگین را بلند کنند. یکی دیگر از نکاتی که باید در ساختار جک هیدرولیک به آن توجه شود، ابعاد و انداره دسته و پیستون است که تقریبا مشابه و یکسان است. 

جک هیدرولیک یک طرفه

ساختار جک های یک طرفه نسبت به جک های یک راهه، کمی متفاوت بوده و قطر پیستون به نسبت دسته پیستون بیشتر است. این مدل جک برای ورود و خروج روغن دارای دو مجرای متفاوت بوده و یک مجرا در ابتدای سیلندر و دیگری در انتهای سیلندر قرار دارد. این مدل جک ها از نظر کارایی کاملا مشابه جک های یک راهه بوده و تنها برای بلند کردن و بالا نگهداشتن اجسام سنگین کاربرد دارد. 

جک هیدرولیک دو طرفه

در این مدل از جک های هیدرولیک نیز، قطر پیستون از قطر دسته آن بیشتر بوده و دارای دو مجرای خروج و ورود روغن خواهد بود. تفاوت این مدل از جک به نسبت دو مدل دیگر بالا بردن و پایین آوردن اجسام با نیروی متناسب است. 

نوع دیگری از دسته بندی و طبقه بندی جک های هیدرولیک بر اساس نوع کاربرد است که در ادامه به طور خلاصه به معرفی آنها پرداخته خواهد شد.

  • جک های هیدرولیک صنعتی یا برقی
  • جک های هیدرولیک سیار یا دستی
  • جک های هیدرولیک کوچک
  • جک های هیدرولیک تلسکوپی

ویژگی ها و مزایای استفاده از جک هیدرولیک

تنوع محصولات تولید شده تحت عنوان جک هیدرولیک بالا بوده و میتوان از آن در کلیه فضاها و محیط ها استفاده کرد. 

از آنجایی که هرچه طراحی اینگونه وسایل و اشیا ساده تر باشد، میتوان دقیق تر و ساده تر از آنها استفاده کرد، طراحی جک های هیدرولیک به ساده ترین شکل ممکن است. 

این قطعه وزن نسبتا سبکی به نسبت سایر جک ها داشته و میتوان از آن برای یلند کردن اجسام سنگین استفاده کرد. 

معایب استفاده از جک هیدرولیک 

در صورتی که در جک میزان روغن به حداقل برسد، ممکن است مشکلاتی مانند بالا نرفتن جسم مورد نظر را مشاهده کنیم و در این حالت؛ بازوی جک به انتها نمیرسد. 

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در عملکرد جک هیدرولیک ایجاد شود، بالا رفتن جسم و عدم توانایی نگهداری آن در ارتفاع است که به دلایل مختلفی از جمله کافی نبودن روغن جک، سفت نبودن جک ها در جایگاه خود و… این مشکل ایجاد میشود. 

یکی دیگر از مشکلاتی که در عملکرد  جک هیدرولیک ایجاد میشود سختی در عملکرد جک هیدرولیک است که به دلایل مختلفی از جمله نقص و خرابی میله اصلی، روغن نامناسب و بی کیفیت، نقص کاسه نمد و آب بندها، ممکن است اتفاق بیافتد. 

یکی دیگر از معایب اصلی در ساختار جک های هیدرولیک، نشت روغن یا آلودگی روغن است که میتواند مشکلات زیادی با خود به همراه داشته باشد. 

علت های خرابی جک هیدرولیک 

از آنجایی که آشنایی با علت های خرابی جک های هیدرولیک میتواند تاثیر زیادی در افزایش دانش و نگهداری از این دستگاه ها، محسوب شود. در ادامه به شایع ترین علت های خرابی جک یا سیلندر هیدرولیک پرداخته خواهد شد:

  • آلودگی یا رسوب درون سیلندر
  • افزایش گرما
  • استفاده نادرست سیلندر
  • نصب اشتباه

نکات مهمی که پیش از سرویس و تعمیر جک هیدرولیک باید بدانید

  • یکی از اولین نکاتی که پیش از تعمیر یا سرویس دوره ای جک هیدرولیک یا هر نوع دستگاه صنعتی دیگری باید مورد توجه قرار گیرد، تمیز کردن کلیه سطوح از آلودگی و روغن است. این موضوع به  خصوص در مونتاژ و دی مونتاژ کردن جک اهمیت بالایی دارد و باید به دقت بررسی شود. 
  • سطح درون سیلندر باید صاف و صیقلی باشد. توصیه میشود در صورت خراشیدگی سطح داخلی نسبت به اصلاح و تعمیر آن اقدام شود. 
  • از آنجایی که قطعات و لوازم آب  بندی شده پس از مدتی استفاده کارایی خود را از دست میدهند، توصیه میشود در صورت مشاهده نقص عملکرد در هر قطعه نسبت به تعویض کلیه لوازم و قطعات آب بند اقدام شود. 
  • یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، استفاده نکردن از روغن ترمز است، چرا که باعث از بین رفتن پلمپ میشود.
  • توصیه میشود به منظور بالا بردن کارایی جک هیدرولیک، در هر نوبت سرویس دوره ای و یا تعمیر، گودگیرها به طور کامل تعویض شوند چرا که نقش موثری در بالا بردن کارایی پکینگ گلویی جک و همچنین جلوگیری از خراشیده شدن شفت جک دارند. 

بدون شک توجه به اینکه جک هیدرولیک توسط تکنسین و مجموعه ای معتبر تعمیر شود، اهمیت بالایی دارد و در همین راستا توصیه میشود برای تعمیر و یا سرویس های دوره ای از مجموعه های معتبر و ارائه دهنده این دسته از خدمات، کمک گرفته شود. مجموعه پایا پیشرو سرویس یکی از شناخته شده ترین و بهترین شرکت ها در زمینه ارائه خدمات پس از فروش، نصب و نگهداری، تعمیر و اورهال ماشین آلات و ابزار مورد استفاده در صنعت میباشد. شما میتوانید به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و یا کسب مشاوره رایگان در این خصوص با شماره تلفن های 55490207-021 و 55490208-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *