تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر پرس برک

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ورقه‌های فلزی، قابلیت شکل پذیری و انعطاف پذیری آن پیش از شکستگی می‌باشد. به لطف این خاصیت ورقه‌های فلزی، شکل دهی و فرم پذیری برای تولید قطعات صنعتی و مصرفی به راحتی توسط دستگاه پرس برک انجام می‌شود. دستگاه پرس برک، یکی از پر مصرف ترین دستگاه های مورد استفاده در صنایع گوناگون است و تعمیر پرس برک، از ضروری ترین و اساسی ترین مسائلی است که در مورد این دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به کاربرد پرس برک و موارد ضروری در زمینه خدمات و تعمیر پرس برک اشاره می‌شود. توصیه می کنیم با ما همراه باشید.

خدمات پرس برک

خدماتی که برای دستگاه های پرس برک ارئه می گردد به دو دسته خدمات راه اندازی و آموزش راه اندازی پرس برک و سرویس دستگاه پرس برک تقسیم می‌گردد. شرکت پایا پیشرو سرویس به عنوان یکی از برترین شرکت های ارائه دهنده خدمات راه اندازی و نصب و خدمات پس از فروش و تعمیرات و سرویس های دوره ای، فعالیت می کند، شما میتوانید برای دریافت انواع خدمات پرس برک با شماره تلفن های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های کارشناسان فروش شرکت پایا پیشرو سرویس بهره مند گردید، در ادامه به شرح خدمات پرس برک، می پردازیم.

آموزش راه اندازی پرس برک

راه اندازی ابتدایی پرس برک، به دلیل تجهیزات سنگینی که دستگاه پرس برک دارد،  توسط شرکت پایا پیشرو سرویس و نیروهای متخصص به کمک تجهیزات سنگین و جرثقیل انجام می‌گیرد، اما برای راه اندازی و انجام خمکاری ورق فلزی، آموزش های لازم به شرکت خریدار و اپراتور دستگاه پرس برک، ارائه می‌گردد که تحت عنوان آموزش راه اندازی پرس برک، هم شناخته می‌شود. راه اندازی پرس برک، به این صورت است که ابتدا دو بازوی اصلی دستگاه که C شکل هستند، در دو طرف و مکان قرارگیری اصلی خود جای می‌گیرند و بعد از آن قطعات اصلی و تجهیزات داخلی دستگاه که شامل سیستم فرمان و کنترل، میز پرس، سنبه و ماتریس پرس برک است، داخل بدنه دستگاه پرس برک و مکان مورد نظر، قرار می‌گیرند و بنا بر نوع دستگاه پرس برک که مدل PLC است یا پرس برک CNC، تجهیزات دیگری نیز مثل کنترلر یا پنل کنترل نیز در هنگام راه اندازی دستگاه، نصب می شوند. برنامه نویسی های لازم برای انجام دستورات متنوع که توسط دستگاه پرس برک CNC انجام می‌شود، به طور پیش فرض توسط متخصصین شرکت پایا برش و بر اساس نیاز شرکت خریدار، تهیه می‌گردد و طی مراحل آموزش راه اندازی پرس برک، به اپراتور دستگاه، ارائه می‌گردد.

سرویس دستگاه پرس برک

یکی از موارد مهم که باید حتما مد نظر قرار گیرد، سرویس دستگاه پرس برک است که باید در فواصل زمانی مشخص توسط شرکت پایا پیشرو سرویس و مکانیک پرس برک، انجام شود. بدون شک سرویس دستگاه پرس برک باعث افزایش طول عمر مفید آن میشود و از خرابی قطعات اصلی و هزینه های سنگین تعویض قطعه جلوگیری می‌کند. سرویس دستگاه پرس برک، شامل تعمیر و بررسی و تنظیم جک پرس برک، تنظیم و کالیبراسیون  قرار عقب، نصب اینورتر، تعمیر سیستم هیدرلیک؛ تعمیر تابلو برق پرس برک، تنظیمات سنبه، تعویض تیغه پرس برک، تامین قطعات پرس برک مانند سنبه و ماتریس پرس برک، پمپ و شیر هیدرولیک و… می‌گردد. توصیه می‌شود سرویس دستگاه پرس برک توسط نیروی متخصص انجام شود، شرکت پایا پیشرو سرویس به عنوان یکی از برترین شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر، سرویس های دوره ای، خدمات اورهال و… ماشین آلات صنعتی فعالیت میکند، شما میتوانید در صورت نیاز به سرویس دستگاه پرس برک با کارشناسان پایا پیشرو سرویس با شماره تلفن های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس بگیرید و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید.

 

دستگاه پرس برک چیست؟

پرس برک یکی از ابزارهای مهم برای خم کردن قطعات فلزی و ورق‌های فلزی تا ضخامت 20 میلی متر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دستگاه پرس برک از قالب برای شکل دهی ورق‌های فلزی و پانچ استفاده می‌شود. ورق فلزی مورد استفاده بر روی میز پرس قرار می‌گیرد و به کمک پانچ  یا سنبه تحت فشار قرار می‌گیرد، بعد از این مرحله بر اساس میزان درجه حرارت انتخاب شده، ورق خم می‌شود. از دستگاه پرس برک در صنایع مختلفی مانند خودرو سازی و یخچال‌ سازی، تولید انواع ماشین آلات و… استفاده می‌شود.

پیش‌تر اشاره کردیم که وظیفه این دستگاه خم کردن ورق‌های فلزی به منظور استفاده در صنایع مختلف می‌باشد. اصولا خم‌کاری فلزات به وسیله دستگاه پرس برک انجام می‌شود، این دستگاه به کمک اجزای هیدرولیکی و مکانیکی، با وارد کردن نیروی زیاد باعث شکل دهی به ورق های فولادی می‌شود. به کمک دستگاه پرس برک، می‌توان قطعاتی با شکل‌های مختلف و تولید قالب‌های متنوع و قطعاتی متنوع با اشکال مختلف تولید نمود. در ادامه باید این نکته را به یاد داشته باشید که هنگام کار با این دستگاه باید دقت بالایی داشت چرا که ممکن است در صورت بی احتیاطی کار با این دستگاه خطر آفرین باشد.

دستگاه پرس برک از دو قطعه سنبه (صفحه‌ای که ورق فلزی بر روی آن قرار می‌گیرد) و ماتریس (که به آن پانچ هم می‌گویند)، تشکیل شده است. وظیفه دستگاه پرس برک تنها وظیفه خم کردن فلزات را به عهده ندارد و با تعویض قطعه ماتریس، امکان ایجاد سوراخ بر روی صفحات فلزی نیز وجود دارد.

اجزای مختلف دستگاه‌های پرس برک

دستگاه پرس برک از اجزا و قطعات گوناگون به منظور سهولت در حمل و نقل و تعمیر ساخته می‌شود، اجزای دستگاه پرس برک شامل فریم یا قاب، بدنه دستگاه، سیستم کنترل فرمان، گیره ابزار، بازوهای نگهدارنده، قرار عقب، نیروی محرک برای خم کاری، میز پرس و فک بالا می‌باشند، در ادامه به شناسایی و توضیح دقیق‌تر قطعات و اجزای دستگاه پرس برک می‌پردازیم:

  • بدنه دستگاه پرس برک

بدنه دستگاه از دو ستون صلب در دو طرف دستگاه که به کمک تیرهای عرضی قسمت بالایی پرس برک و میز پرس در قسمت پایین پرس برک بهم متصل شده اند، تشکیل شده است. عوامل موثر در مشخصه دستگاه، عمق گلویی و ارتفاع دهانه دستگاه می‌باشد. هرچه عمق گلویی و ارتفاع دهانه بیشتر باشند، دستگاه راحت تر امکان خم کردن ورق های فلزی ضخیم تر را دارد.

  • سیستم فرمان و کنترل پرس برک

به کمک سیستم فرمان و کنترل، وظیفه دریافت اطلاعات، مشخصه‌های فنی و ثبت درخواست به صورت عددی یا گرافیکی در سیستم، پردازش و نمایش داده می‌شود. در مرحله بعدی از تجزیه اجزا و موقعیت عددی و محورهای مختلف، متناسب با شکل پروفیل، توسط سیستم فرمان ارائه می‌شود. به کمک سیستم های کنترل برخی از این دستورها به صورت لمسی قابل اجراست و برخی دیگر با دریافت پارامترهایی مانند ابعاد، زوایای پروفیل و تحلیل داده ها، نحوه اجرای خم را تعیین می‌کند. همچنین به کمک سیستم کنترل امکان عملیاتی بودن یا نبودن تولید پروفیل، سنجیده می‌شود.

  • گیره ابزار

امروزه از استانداردهای جهانی در تمامی دستگاه های پرس برک برای نصب سنبه و ماتریس، استفاده می‌شود. به کمک این استانداردها برای نگهداشتن ورق‌های فلزی سنبه و ماتریس در جای خود، از سیستم‌های مکانیکی و هیدرولیکی، استفاده می‌شود.

  • بازوهای نگهدارنده

به کمک بازوهای نگهدارنده حفظ تعادل قطعه، بر روی میز پرس انجام می‌شود. استفاده از این قطعه بیشتر برای اطمینان از تعادل قبل از خم کاری ورق فلزی، است، برای قطعات بزرگ تر و سنگین تر از بازوهای مکانیکی، کمک گرفته می‌شود.

  • نیرو محرک برای خم کاری و شکل دهی به قطعات فلزی

امروزه تنوع زیادی در نوع خم کن ها وجود دارد و به کمک ماشین آلات پیشرفته و یکسان کردن ولتاژ ابن ماشین‎‌ها امکان خم کردن پروفیل و قطعاتی در طول 16 تا 20 متر به وجود می‌آید. به کمک فناوری‌های جدید امکان خم کردن ورق های فلزی ضخیم تر نیز فراهم شده است، با استفاده از این ماشین‌ها، علاوه بر تامین قدرت برای خم کاری، قابلیت تحمل فشار را داشته و بدون ایجاد مشکل در عملکرد به راحتی به کار خود ادامه می‌دهد.

  • قرار عقب

قرار عقب در حقیقت بنچ مارکی است که به کمک آن اپراتور دستگاه پرس برک از درست قرار گرفتن ورق فلزی برای خم کاری در موقعیت و حالت درست، اطمینان حاصل می‌کند. و پس از آن با یکسان کردن ولتاژهای تجهیزات کنترل و فرمان، اقدام به خم کردن ورق فلزی می‌کنند.

  • محور حرکتی

یکی دیگر از شناسه های مهم در دستگاه پرس برک، محور حرکتی فک بالا بر روی میز پرس می‌باشد که تعیین کننده جهت حرکت دستگاه برای خم کاری ورق های فلزی می‌باشد. در دستگاه های پرس بسته به نوع سیستم کنترل فرمان و برنامه های داده شده به دستگاه، امکان حرکت در جهت‌های X و Y و Z وجود دارد.

  • میز پرس و فک بالا

به کمک قطعات هیدرولیک و مکانیکی مناسب می‌توان به دقت بالایی در خم کاری رسید و همچنین زاویه‌ای دلخواه بر روی ورق و کنترل ابزار بالا به سمت ابزار پایین، با فشار مناسب، یافت. یکی از نکات مهم در خم کاری، یکنواختی زاویه خم در طول پروفیل قطعه می‌باشد.

انواع دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک در 3 مدل در صنعت یافت می‌شود، دستگاه پرس برک مکانیکی، دستگاه پرس برک هیدرولیک و دستگاه پرس برک برقی CNC، که در ادامه به طور دقیق تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دستگاه پرس برک مکانیکی: پرس برک های مکانیکی از دو قسمت ثابت و متحرک بازو و فک پایینی تشکیل شده اند و اتصال آن‌ها به وسیله گوه‌های سنگ خورده، ایجاد می‌شود. همانطور که پیش از این در مورد نحوه کارکرد دستگاه پرس برک توضیح داده شد،  قسمت متحرک دستگاه بر روی قسمت ثابت آن حرکت می‌کند، میزان حرکت قسمت متحرک دستگاه به معیارهای مختلفی همچون جنس، ضخامت ورق، طول خم و… وابسته است، دستگاه پرس مکانیکی جزو دقیق‌ترین سیستم‌های کراونینگ می‌باشد.

دستگاه پرس برک هیدرولیکی: در سیستم‌های هیدرولیکی، برخلاف پرس برک مکانیکی، در قسمت فک پایینی دستگاه سیلندرهای هیدرولیکی قرار دارند که به کمک آن از تغییر شکل سازه دستگاه پرس برک، جلوگیری می‌شود. از مشکلات این دستگاه می‌توان به دقت پایین اشاره کرد و برای رفع این مشکل باید تعداد جک های هیدرولیکی که زیر فک پایینی قرار می‌گیرند، افزایش یابد که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

دستگاه پرس برک CNC: این مدل از پرس برک به کمک فناوری روز، باعث افزایش کارایی و بالا بردن دقت و سفارشی سازی می‌شود. به کمک دستگاه پرس برکCNC اپراتور دستگاه، اطلاعاتی مانند زاویه خمش، عرض و درجه خم و ضخامت ورق را وارد کنترلر می‌کند و تمامی کارها به صورت خودکار توسط کمک دستگاه انجام می‌شود. از ویژگی ها و برتری های این دستگاه نسبت به روش‌های سنتی می‌توان به سرعت کار بالا، نصب و راه اندازی آسان، عمق گپ بالا، سهولت کار با دستگاه، قدرت خم‌کاری خوب، قابلیت افزودن برنامه با برنامه نویسی، اندازه گیری زاویه خمکاری به صورت اتوماتیک و اضافه کردن محور حرکتی، اشاره نمود.

تفاوت پرس برک PLC  و CNC  در چیست؟

به طور کلی دستگاه پرس برک در دو نوع پرس برک PLC و پرس برک CNC هیدرولیک، تولید و در بازار عرضه می‌گردد. در ادامه با تفاوت این دو مدل دستگاه پرس برک آشنا خواهیم شد.

در پرس برک های PLC از قطعه ای به نام میله تعادل به منظور هماهنگ کار کردن جک و پیستون استفاده می‌شود و دو طرف رام همزمان و هماهنگ با هم حرکت می‌کنند در صورتیکه در پرس برک های CNC از این قطعه استفاده نمی شود و شیرهای برقی و خطکش الکترونیک، به جای میله تعادل عمل می کنند. در پرس برک CNC خطکش دیجیتال هر لحظه ارتفاع فک را اندازه‌گیری می‌کنند و با سیستم های PID فشار روغن در هر جک تغییر می کند تا در دقیق ترین حالت قرار گیرد.

دسته‌بندی بر اساس محور حرکت پرس برک: جدا از این دسته بندی ها، دسته بندی دیگری بر اساس محور حرکت دستگاه پرس برک وجود دارد و دستگاه های پرس برک بر اساس محور حرکت به دو دسته دستگاه پرس برک سه محور (در جهت‌های x,y,z) و دستگاه پرس برک دو محور (در جهت‌های x,y) دسته بندی می‌شوند.

نحوه کار پرس برک

برای خم کردن ورقه های فلزی به کمک پرس برک، ورق فلزی بر روی سنبه قرار می‌گیرد و به کمک فشار این صفحات سنگین ثابت نگهداشته می‌شوند و  به وسیله فشاری که از سمت ماتریس یا پانچ اعمال می‌شود، ورقه فلزی خم می‌شود. همانطور که پیش از این هم گفته شد، مقدار فشاری که بر روی ورق فلزی وارد می‌شود تاثیر زیادی بر ورقه خم شده تولید شده دارد و به شکل سنبه و ماتریس مورد استفاده وابسته است.

مراحل استفاده از دستگاه پرس برک

قبل از اینکه دستگاه مورد استفاده در پرس بریک را انتخاب کنیم، باید نوع فلز ورق (فولاد ضد زنگ، فولاد ملایم، آلومینیوم و…) را انتخاب کنیم، بعد از این مرحله باید در محاسبه خمیدگی قطعه به خواص فلز انتخابی مانند مقاومت کششی، ضخامت و طول فلز، طول پانچ و خم شدن پرس ترمز، شعاع داخلی قطعات، توجه نمود. پس از این بررسی ها، باید تناژ مورد نیاز برای خمش باید محاسبه گردد (تناژ نیروی فشاری پرس بریک است). تناژ بالا اجازه خم شدن فلزات ضخیم تر می‌شود و در مقابل تناژ پایین برای فلزات نازک‌تر مناسب است. در هنگام پرس باید توجه نمود که تناژ  بسیار زیاد یا بسیار کم می‌تواند به ورقه فلزی در حال پرس آسیب بزند، بنابراین پیشنهاد می‌شود به دفترچه راهنمای دستگاه پرس برک مرجوع کنید و یا جدول تناژ را در مورد هر ورقه فلزی مشاهده نمایید.

مزایای استفاده از دستگاه پرس برک

  • به کمک پرس برک، علاوه بر خم کردن ورقه های فلزی، سوراخ کردن ورقه و ایجاد طرح های مشبک متنوع نیز امکان پذیر می‌باشد.
  • کار کردن با دستگاه پرس برک بعد از دریافت آموزش اولیه به راحتی امکان پذیر است و نیاز به نیروی متخصص ندارد.
  • برنامه نویسی این دستگاه نسبتا آسان است و بعد از گذراندن دوره آموزشی می‌توان به راحتی برنامه اجرایی دستگاه را بر اساس نیاز تغییر داد.
  • به کمک منوی متنوع دستگاه پرس برک، می‌توان دستورهای متنوعی به دستگاه داد.
  • به کمک بهره‌گیری از استانداردهای بین المللی و کنترل کامل closed loop همگام سازی بالا و دقت تغییر موقعیت و… به راحتی انجام می‌پذیرد.
  • دستگاه پرس برک با دقت بالا و حساسیت بالا به عملکرد اپراتور عمل می‌کند.
  • دستگاه پرس برک برقی CNC، دستگاهی با عملکرد بالا و حداقل اتلاف و قابلیت تکرار پذیری بالا می‌باشد.
  • به کمک دستگاه پرس برک، تا 45% صرفه جویی در هزینه ها و 35% سرویس دستگاه و جایجایی مواد مصرفی اتفاق می‌افتد.

 هنگام خرید پرس برک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • هنگام خرید توصیه می‌شود به تناژ دستگاه پرس برک مد نظر خود توجه نمایید، چرا که دستگاه پرس برک در انواع مختلفی از نظر توانایی و تناژ تولید و عرضه می‌شوند و باید بر اساس محصولات تولیدی خود تصمیم گیری کنید از کدام نوع پرس برک استفاده کنید.
  • یکی دیگر از نکات مهم در خریداری پرس برک، توجه به طول خم دستگاه است، شما باید هنگام خرید، بیشترین طول خم دستگاه را در نظر بگیرید و برای خم‌های کوچک تر، می‌توانید از قالب‌های متنوعی که وجود دارد استفاده نمایید.
  • نسبت به فضای کاری که مد نظر دارید و وزن دستگاه از نظر حمل و نقل و قرارگیری در جایگاه مخصوص، برآوردی داشته باشید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.
  • دستگاه پرس برک در انواع مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، اتوماتیک، تمام اتوماتیک تهیه می‌شود، توصیه می‌شود بر اساس نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارید، تصمیم‌گیری کنید.
  • یکی از امکانات دستگاه های پرس برک، سیستم تعویض خودکار قالب است که باعث صرفه جویی در زمان و بالا بردن سرعت انجام کار می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت سازنده دستگاه، تماس حاصل نمایید.
جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا یک شناخت اولیه در مورد دستگاه پرس برک و اجزا و قطعات آن به دست بیاید، همچنین انواع پرس برک ها از نظر سیستم به کار گرفته شده در ساختار و قطعات آن‌ها، به اختصار شرح داده شدند. پس از این نحوه کارکرد پرس برک و مزایای استفاده از آن و نکات مهمی که باید هنگام خرید این دستگاه باید مورد توجه قرار بگیرند، مورد بررسی قرار گرفتند. گروه تامین قطعات و خدمات پایا پیشرو سرویس در زمینه تامین قطعات سنبه و ماتریس، تیغه گیوتین، شیرآلات و… فعالیت می‌کند، شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات از قبیل نصب و راه اندازی، گارانتی، کسب اطلاعات و مشاوره، برنامه نویسی و ارائه خدمات به ماشین‌آلات و… با شماره تلفن  ۰۹۳۰۶۰۰۱۶۲۱ (۲۴ساعته) تماس حاصل نمایید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *