تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر پرس هیدرولیک

یکی از دستگاه هایی که در صنایع مختلف کاربرد دارد و از مهمترین دستگاه هاییست که در زمینه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه پرس هیدرولیک است که از سالیان دور مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع این دستگاه جزو اولین دستگاه هاییست که در صنعت مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه به طور تخصصی تر به شرح این دستگاه می پردازیم.

دستگاه پرس هیدرولیک

این دستگاه بر اساس انتقال نیرو داخل یک سیال، طراحی و ساخته شده است و عملکرد آن به این صورت است که با حرکت سیال در مسیر، انتقال نیرو نیز اتفاق می افتد، بر این اساس نیروی وارده از دستگاه به نسبت نیرویی که به جسم وارد می کند، کمتر است و اثر بیشتری هم دارد. در حالت عادی، نیروی وارده باید با نیروی خارج شده برابر باشد اما به دلیل استفاده از قانون پاسکال، با نیرویی کمتر از حد معمول، قطعات سنگین به راحتی فشرده می شوند، همچنین از این دستگاه برای بلند کردن قطعات فلزی سنگین نیز، مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه پرس هیدرولیک

ماشین آلات صنعتی، که دستگاه پرس هیدرولیک هم جزو این دسته تلقی می‌شود، از اجزا و قطعات کوچکتری تشکیل شده است، توصیه می شود به منظور شناسایی بهتر دستگاه و قطعات، با این قطعات آشنا شوید، چرا که شناختن این اجزا باعث میشود نسبت به مسائلی که باعث خرابی دستگاه می شود، اطلاعات دقیقتری به دست آورید و مراقبت های لازم در این موارد را رعایت کنید.

بدنه دستگاه پرس هیدرولیک

یکی از قسمت های اصلی دستگاه پرس هیدرولیک، فریم یا بدنه دستگاه است که تمام قطعات و اجزا داخل آن قرار می گیرند، بدنه دستگاه های پرس هیدرولیک، در طرح ها و انواع گوناگونی ساخته میشوند، اما به طور کلی بدنه تمامی آن ها از فولاد باکیفیت ساخته می شود، به همین منظور این بدنه استحکام بالایی در برابر فشار و کشش های ناشی از عمل پرس، از خود نشان می دهد.

ستون های بدنه

از دیگر قطعات و اجزای پایه تشکیل دهنده دستگاه پرس هیدرولیک، می توان به ستون ها یا استورک ها اشاره کرد که مقاومت نسبتا بالایی دارند و به سختی فرسوده می‌شود. وظیفه این قطعه کنترل دستگاه بر روی قطعه مورد نظر است، همچنین این قطعه وظیفه هدایت پیستون را نیز به عهده دارد. همانطور که گفته شد این قطعه مقاومت نسبتا بالایی دارد و هزینه بالایی برای تعویض این قطعه، نیاز نیست.

میز دستگاه پرس هیدرولیک

میز دستگاه پرس برک هم از دیگر قطعات اساسی دستگاه است که باید استحکام لازم را داشته باشند، با توجه به مواد مصرفی و کاربرد دستگاه در صنعت نیز، ممکن است ضخامت میز دستگاه متغیر باشد، یکی دیگر از امکانات میزهای دستگاه پرس هیدرولیک، امکان  جا به جایی و تغییر موقعیت میز، به وسیله اهرم های دستگاه می باشد.

پمپ دستگاه پرس هیدرولیک

می توان گفت قلب دستگاه پرس هیدرولیک، پمپ هیدرولیک دستگاه است که تولید کننده اصلی فشار و نیروی دستگاه می باشد. اصولا بر اساس نوع و مدل دستگاه از پمپ های متفاوتی استفاده می گردد، به طور کلی وظیفه اصلی این قطعه، ایجاد فشار برای به حرکت درآوردن سیال در سیستم است.

سیلندر دستگاه پرس هیدرولیک

یکی دیگر از اجزای اساسی در دستگاه های پرس هیدرولیک، سیلندر می باشد، این قطعه از یک بدنه استوانه، پیستون، ابزارهای درزبندی و آب بندی و رام، تشکیل شده است. وظیفه اصلی این قطعه تعیین کننده تناژ دستگاه است که بر اساس مدل دستگاه متغیر است.

 دستگاه پرس هیدرولیک چگونه عمل می کند؟

به کمک استفاده از قانون پاسکال، دستگاه پرس هیدرولیکی، فشار را از یک نقطه متمرکز به یک سطح تغییر داده و نیروی وارد شده در یک سطح منتقل می گردد. در دستگاه پرس هیدرولیک، عملکرد به این صورت است که فشار بر یک مخزن وارد شده و این نیروی وارده موجب حرکت یک پیستون می شود. به این صورت با حرکت پیستون، فشار یا نیروی زیادی به ورق یا قطعه وارد شده و باعث پرس شدن آن می شود.

دستگاه پرس هیدرولیک در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

به طور کلی از دستگاه پرس هیدرولیک برای ساخت ورقه های فلزی از اشیا و ضایعات فلزی، استفاده میگردد، این دستگاه همچنین در صنایع مختلفی مثل شیشه سازی، صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، صنعت داروسازی و.. مورد استفاده قرار میگیرد. بیشترین مصرفی که از این دستگاه میشود به منظور اوراق کردن اتومبیل، تولید ورقه های فلزی نازک، و در صنعت غذا سازی می باشد. از دیگر کاربردهای اساسی دستگاه پرس هیدرولیک، استفاده از آن ها در صنایع ساختمان سازی، صنعت راه آهن و تولید ریل، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، استفاده در حمل و نقل دریایی، ساخت قطعات فلزی و صنعت هوا فضا و صنایع پزشکی، اشاره کرد، در ادامه به طور تخصصی به تشریح هرکدام از این موارد می پردازیم.

صنعت ساختمان سازی و راه سازی: از دستگاه پرس هیدرولیک، برای تولید تجهیزات بزرگ و سنگین سازه، تولید بخش های فلزی، ایجاد بزرگراه ها و تجهیزات حمل و نقل مانند تابلوها و دکل ها، مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک در صنعت راه سازی و ساختمان سازی بسیار مرسوم بوده و موجب ساخت تجهیزات و قطعاتی بزرگ با استحکام بالا می گردد.

صنعت نفت و گاز: دستگاه‌های پرس هیدرولیک سنگین وزن در صنعت نفت و گاز، به منظور پیاده سازی اشکال بزرگ و ساخت لوله های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، از این دستگاه های پرس هیدرولیک برای شکل دهی قطعات سنگین، استفاده می شود.

ساخت قطعات فلزی: یکی از مزیت های استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک دقت بالا و تکرارپذیری کم نظیر این دستگاه است که باعث شده استفاده از این دستگاه به منظور تولید قطعات فلزی، یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

صنعت هوا فضا: تولید قطعات و بدنه هواپیماها و سایر تجهیزات مورد نیاز در صنعت هوا و فضا، نیاز به فلزی با کیفیت بالا و سبک دارد که به کمک دستگاه پرس هیدرولیک به خوبی امکان تولید آن ها فراهم می گردد.

فشرده سازی مواد غذایی و مواد مصرفی: به طور کلی، از دستگاه پرس هیدرولیک برای بسته بندی و متراکم سازی بسته بندی های مواد غذایی و گاها در بسته بندی و فشرده سازی لوازم آرایشی بهداشتی نیز استفاده میشود، اما محدودیت هایی هم در این زمینه وجود دارد، به طور مثال بسته بندی گوشت و پنیر و… نباید با دستگاه پرس هیدرولیک انجام شود.

استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک به منظور استفاده در ساخت لوازم خانگی: یکی دیگر از کاربردهای دستگاه پرس هیدرولیک، مونتاژ قطعات فلزی در کنار یکدیگر است، از این فرآیند در مونتاژ وسایل و لوازم خانگی مانند بدنه های دستگاه های ماشین لباسشویی، یخچال، ظرفشویی، مایکروویو ، استفاده می شود. این تنها یکی از مثال های واضح و مشهود از کاربرد دستگاه پرس هیدرولیک در صنعت ساخت لوازم خانگی است و از این دستگاه در این صنعت در موارد دیگر هم استفاده می شود.

دستگاه پرس هیدرولیک به منظور تجهیزات الکتریکی: یکی دیگر از کاربردهای اساسی دستگاه پرس هیدرولیک در مورد تجهیزات الکتریکی، از این دستگاه در مورد مونتاژ قطعات، کلیدها، سوئیچینگ و… استفاده می شود. از دیگر موارد استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک در این زمینه، می توان به تولید ترموستات هایی که ظرفیت گرمایی بالایی دارند، اشاره نمود.

استفاده از پرس هیدرولیک در صنعت خودرو سازی: میتوان گفت اکثر قطعاتی که در صنعت خودروسازی استفاده میشود به کمک دستگاه های پرس هیدرولیک تهیه و تولید می شوند، این قطعات شامل دنده و یاتاقان و اجزای ساده تر می باشد، ممکن است در برخی موارد برای تولید قطعات ساده تر نیز از پرس هیدرولیک استفاده شود. در پاره ای از موارد هم ممکن است برای تولید قطعات پیچیده تر مانند سنسورهای تزریق سوخت و علامت زنی و شکل دهی نیز از دستگاه پرس هیدرولیک استفاده شود.

انواع دستگاه پرس هیدرولیک

با توجه به نیازهای متنوعی که در صنایع وجود دارد، دستگاه های پرس هیدرولیک متنوعی تولید و در بازار عرضه می گردد، دستگاه های پرس هیدرولیک بر اساس نیازهای گوناگون در صنعت طراحی و ساخته شده اند و در صورت نیاز می توانند جایگزین شوند. از مهمترین دستگاه های پرس هیدرولیک می توان به دستگاه های آربور، پرس لمینت، پرس پنوماتیک، پرس برقی، پرس مونتاژ، پرس اچ فریم و سی فریم اشاره کرد.

دستگاه پرس هیدرولیک آربور

از این مدل دستگاه پرس هیدرولیک، به منظور سوراخ کردن فلزات، نشانه زدن بر روی فلزات، مهر زنی، صاف کردن و نازک کردن ورقه های فلزی، برش فلزات و… استفاده می گردد. از دستگاه پرس هیدرولیک آربور، برای کارهای سبک استفاده می شود و عملکرد به نسبت بهتری نسبت به سایر دستگاه های پرس هیدرولیک دارد و در مقایسه با سایر دستگاه ها، فشار زیادی وارد نمی کند.

دستگاه پرس هیدرولیک لمینت

این مدل از دستگاه پرس هیدرولیک که با نام دستگاه پرس دستی هم شناخته می شوند، همانطور که از نامش هم مشخص است بر خلاف سایر دستگاه های پرس نیازمند کار با دست هستند، دستگاه پرس هیدرولیک لمینت از دو صفحه گرم کننده و خنک کننده تشکیل می شوند که بر روی هم قرار می گیرند و سرعت انجام لمینت، افزایش میابد، این دستگاه ها برای شکل دهی به مواد مختلفی مانند پلیمر ها به کار می رود و می تواند آنها را به راحتی به ورقه های نازک تبدیل کند، این مدل از دستگاه پرس بیشتر به منظور لمینت کردن موارد گوناگون برای نیازهای خانگی و صنعتی، مانند لمینت مدارک، گواهینامه ها و… به کار می رود.

دستگاه پرس هیدرولیک پنوماتیک

یکی از ویژگی های این مدل از دستگاه پرس هیدرولیک پنوماتیک، استفاده از جریان هوا به منظور وارد کردن فشار است، این دستگاه یکی از بهترین و مهمترین دستگاه های پرس مورد استفاده در صنعت است که ویژگی های منحصر به فردی دارد، سرعت نسبتا خوب یکی از این ویژگی هاست که باعث بالا رفتن سرعت انجام کار در صنایع می شود، در کنار این ویژگی مشکلاتی مانند استفاده از فشار هوا برای پرس و محدودیت استفاده از فشار هوا در برخی از صنایع نیز موجود است. این دستگاه بیشتر در مونتاژ، پانچ و طراحی مورد استفاده قرار می گیرد، این دستگاه به دلیل حساسیت کاری که دارد نیازمند رعایت نکات ایمنی و یک اپراتور برای نظارت درستی انجام کار می‌باشد.

دستگاه پرس هیدرولیک برقی

این مدل از دستگاه های پرس هیدرولیک در دو مدل کلاچ کامل و کلاچ مرحله ای در بازار عرضه می گردند، عمده استفاده از این دستگاه، در صنایع بزرگ تولید ماشین آلات و تولید تجهیزات و قطعات آن ها می باشد. همانطور که گفته شد، این دستگاه در دو مدل کلاچ کامل و مرحله ای تولید می شود. در مدل کلاچ کامل، امکان متوقف شدن دستگاه پس از طی شدن کامل فرآیند کلاچ، دستگاه متوقف می شود. در مقابل در دستگاه های پرس هیدرولیک که از کلاچ مرحله ای استفاده می‌شود، می توان دستگاه را در هر مرحله ای متوقف کرد.

دستگاه پرس هیدرولیک مونتاژ

این مدل از دستگاه های پرس هیدرولیک با استفاده از وارد کردن فشار زیاد، باعث قرارگیری و مونتاژ قطعات و اجزا در کنار هم می‌گردد، به همین دلیل به نام دستگاه پرس هیدرولیک مونتاژ هم شناخته می شود. این مدل از دستگاه پرس نیز مانند سایر دستگاه ها، نیازمند رعایت نکات ایمنی لازم می‌باشد.

دستگاه پرس هیدرولیک اچ فریم

این دستگاه به دلیل شکل ظاهر بدنه و قطعات اصلی که شبیه به حرف انگلیسی H هستند به این نام شناخته می شود، این دستگاه از دو ستون عمودی و یک صفحه در میان این دو پایه تشکیل می‌شود و یک وزنه به عنوان پرس در جهت عمودی بر روی این میز حرکت می کند.

دستگاه پرس هیدرولیک سی فریم

این دستگاه نیز مانند دستگاه پرس برک از یک بدنه C  شکل تشکیل شده است که کار کردن با آن را بسیار راحت تر از سایر دستگاه های پرس می کند، این مدل از دستگاه های پرس هیدرولیک فقط به منظور پرس قطعات مورد استفاده قرار می گیرد و در زمینه های مختلفی مانند صاف کردن، مونتاژ قطعات و… استفاده می شود. این مدل از دستگاه پرس هیدرولیک سی فریم در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار وجود دارند و در ساختار آن ها از چرخ ها و فشارسنج نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از دستگاه های پرس هیدرولیک

دستگاه های پرس هیدرولیک که بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار میگیرند، مزایای متعددی دارند که استفاده از آن ها را توجیه پذیر می‌نماید، در ادامه به برتری های استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک اشاره خواهد شد.

  • نداشتن محدودیت در کورس
  • عمر بالای کاری
  • قابلیت برنامه ریزی و کنترل پذیری بالای دستگاه پرس هیدرولیک
  • سرعت و فشار زیاد در کورس های کاری
  • تعمیر و نگهداری با هزینه کم
  • سر و صدای کم دستگاه و آلودگی صوتی بسیار کم

نکات مهم در زمینه نگهداری و تعمیر پرس هیدرولیک

  • یکی از مشکلاتی که در مورد این دستگاه ممکن است موجب فرسودگی و از کار افتادن شود، گرم شدن بیش از حد و فشار بالا و اصطکاک قطعات، آلوده شدن سیال هیدرولیک یا خراب شدن آن، می باشد. به همین منظور یکی از نکات مهم که از تعمیر پرس هیدرولیک جلوگیری میکند، پایین نگه داشتن دمای این دستگاه است.
  • توصیه می شود به هیچ عنوان در اطراف دستگاه، ابزار و قطعات دیگری که مربوط به پرس هیدرولیک نیست، قرار نگیرد.
  • بهتر است در فواصل زمانی مشخص روغن و سیال موجود در دستگاه چک شود، چرا که یکی از مشکلات شایع در این زمینه، نشتی روغن و سیال خطوط هیدرولیک است، پس باید حتما مورد توجه قرار گیرد.
  • از دیگر مواردی که در مورد تمامی دستگاه های صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد، چک کردن اتصالات و پیچ و مهره های دستگاه است، این مورد باعث می‌شود در حالت شروع به کار، عملکرد دستگاه با مشکل رو به رو نشود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد اطلاعات کلی در مورد دستگاه پرس هیدرولیک، اجزای تشکیل دهنده آن، نحوه عملکرد پرس هیدرولیک و موارد کاربرد این دستگاه در صنایع مختلف به اختصار تشریح داده شد. پس از آن انواع دستگاه های پرس هیدرولیک و مزایای استفاده از آن ها نیز ارائه شدند. در نهایت نکات ابتدایی که در مورد نگهداری و تعمیر پرس هیدرولیک باید مورد توجه قرار گیرند، بررسی شدند. توصیه می شود در صورت نیاز به تعمیر پرس هیدرولیک، از تعمیرکار و یا تکنسین مجرب در این زمینه کمک بگیرید، شرکت پایا پیشرو سرویس ارائه دهنده انواع خدمات تعمیرات قطعات و ماشین آلات صنعتی، سرویس های دوره ای، اورهال و تعویض و تامین قطعات می باشد، شما می توانید برای دریافت هرکدام از این خدمات یا دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش پایا پیشرو سرویس، با شماره تلفن‌های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس بگیرید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *