تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر پرس ضربه‌ ای

دستگاه ها و ماشین آلات متنوعی در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند، دستگاه پرس ضربه ای نیز یکی از این ماشین هاست که در موارد متنوعی به کار میرود و بر اساس نوع و میزان استفاده، ممکن است جایگزین دستگاه های مدرن تر مانند دستگاه پرس هیدرولیک، دستگاه پرس برک و… شود. در ادامه به شرح ویژگی های این دستگاه و یکی از مهمترین مواردی که در این دستگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی تعمیر پرس ضربه ای میپردازیم، با ما همراه باشید.

دستگاه پرس ضربه ای

یکی از ماشین های مورد استفاده در صنعت که به منظور حالت دادن ورق ها و قطعات فلزی مورد استفاده قرار میگیرد، پرس ضربه ای است. کاربرد این دستگاه در صنعت بسیار گسترده است و بیشتر برای برش یا تغییر حالت ورق فلزی مورد استفاده قرار میگیرند. کارایی بالا و عملکرد قابل قبول اسن دستگاه باعث شده با گذر زمان و عرضه شدن دستگاه های جدیدتر، صنعت گران همچنان استفاده از این دستگاه را به نسبت سایر دستگاه ها ترجیح بدهند. از مهمترین کاربردهای پرس ضربه ای میتون به موارد زیر اشاره کرد:

خرد کردن و اوراق اتومبیل ها

یکی از معمول ترین استفاده ها از پرس ضربه ای، اوراق اتومبیل های اسقاطی و خارج از رده است. به کمک این دستگاه، قطعات بزرگ و غیر قابل حمل خودرو به قطعات کوچکتر تبدیل میگردد.

مورد استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی به منظور تولید پودرهای آرایشی

مورد استفاده در صنعت پزشکی و دارویی، برای تهیه قرص

برش و پرس قطعات فلزی به منظور تولید انواع چاقو و ابزار آلات دیگر

گرفتن چربی و تولید پودر کاکائو

انواع پرس ضربه ای

به طور کلی دستگاه پرس ضربه ای بر اساس نوع کارکرد، به دو دسته پرس ضربه ای مکانیکی و پرس ضربه ای هیدرولیکی تقسیم بندی میشود که تفاوت های زیادی در نحوه عملکرد و ساختار با یکدیگر دارند و بسته به نوع کار مد نظر مورد استفاده قرار میگیرند، اما میتوان بر اساس طول کورس، ظرفیت تناژ، سرعت کار و… نیز پرس ضربه ای را به گونه دیگری دسته بندی کرد.

تعمیر پرس ضربه ای

یکی از موارد مهم در مورد دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی، توجه به تعمیر و نگهداری این مدل دستگاه ها میباشد. تعمیر پرس ضربه ای از این نظر حائز اهمیت است که در صورت رسیدگی و سرویس های دوره ای، تعمیر و تعویض قطعات، از هزینه های گزاف احتمالی در صورت بروز خرابی دستگاه، جلوگیری میکند. برخی از مهم ترین خدمات تعمیر پرس ضربه ای به شرح زیر میباشد:

اورهال و سرویس های دوره ای انواع دستگاه پرس ضربه ای و هیدرولیک در تناژهای گوناگون

همانطور که پیش تر هم به این موضوع اشاره شد، دستگاه پرس ضربه ای، در تناژهای مختلفی به منظور انجام کارهای سبک، نیمه سبک و سنگین تولید و در بازار عرضه میگردد. این دستگاه ها نیازمند دقت بالایی در عملکرد و بازرسی میباشند، به کمک سرویس های دوره ای که طی فواصل زمانی مشخصی صورت می پذیرد، عملکرد این دستگاه بررسی شده و میتوان اطمینان حاصل کرد که دستگاه پرس ضربه ای به درستی عمل میکند.

مونتاژ و دمونتاژ و جا بجایی دستگاه های پرس ضربه ای و هیدرولیک

دستگاه های پرس به دلیل اینکه از تجهیزات و قطعات کوچک تری تشکیل شده اند، برای جا به جایی و انتقال به مکانی دیگر، نیازمند فرآیند جداسازی قطعات از یکدیگر و سر هم کردن آن ها در مکان جدید می باشند، این عمل که در صنعت به مونتاژ و دمونتاژ نیز شناخته میشود، از دیگر مراحل تعمیر و نگهداری پرس ضربه ای شناخته میشود.

عیب یابی و راه اندازی پرس ضربه ای

در صورتی که خللی در عملکرد دستگاه پرس ضربه ای حاصل شود، بهتر است کار کردن با دستگاه و تا بعد از عیب یابی و بر طرف کردن مشکلات احتمالی دستگاه، متوقف شود. به طور کلی پرس ضربه ای از اجزا و قطعات کمی در مقایسه با دستگاه های پرس هیدرولیکی تشکیل شده است که این مورد میتواند به عملکرد بهتر دستگاه و کمتر خراب شدن آن، کمک کند.

در صورتی که در مورد هر یک از موارد ذکر شده، نیاز به راهنمایی یا کسب اطلاعات بیشتر داشته باشید، میتوانید  با شرکت پایا پیشرو سرویس تماس بگیرید. پایا پیشرو سرویس یکی از برترین شرکت های ارائه دهنده انواع خدمات سرویس های دوره ای، تعمیر، تعویض و تامین قطعات و ماشین آلات صنعتی می باشد. شما میتوانید در صورت لزوم برای دریافت هر کدام از خدمات تعمیر پرس ضربه ای یا پرس هیدرولیک، با تلفن‌های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس بگیرید.

مزایای استفاده از پرس ضربه ای

وقتی صحبت از دستگاه پرس ضربه ای میشود، معمولا دستگاه های بزرگی را به یاد می آوریم که به کمک نیروی دستی که به وسیله اپراتور دستگاه باعث به حرکت درآمدن اهرم پرس ضربه ای میشوند. کاربرد معمول این دستگاه ها استفاده در نمونه سازی یا کارگاه های آموزشی است، این دستگاه ها مزایای زیادی دارند، در ادامه با برخی از مهم ترین ویژگی های پرس ضربه ای آشنا خواهیم شد:

صدای کم

به دلیل ایجاد نیروی اصلی پرس ضربه ای که به وسیله اپراتور تامین میگردد، صدای کمی توسط دستگاه تولید میشود، این ویژگی باعث شده تا استفاده از پرس ضربه ای در منطقه های تجاری یا مسکونی، به راحتی امکان پدیر باشد.

اندازه کوچک

ابعاد این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های صنعتی، بسیار کوچکتر است، به دلیل همین ویژگی هم استفاده از پرس ضربه ای نیازمند در نظر گرفتن مکانی منحصر به فرد، نمیباشد.

حمل و نقل آسان

از دیگر ویژگی های ایندستگاه که به ابعااد کوچک این دستگاه نیز مرتبط است، میتوان به حمل و نقل آسان این دستگاه بدون نیاز به جرثقیل و ابزار خاص، اشاره نمود.

قیمت مناسب

طبیعیست قیمت این مدل از دستگاه های پرس به نسبت دستگاه های پرس هیدرولیک، پایین تر و مناسب تر است و به دلیل استفاده از تجهیزات ساده تر، هزینه تعمیر این مدل دستگاه پرس کمتر از سایر دستگاه ها میباشد.

صرفه جویی در مصرف برق

به دلیل بهره گیری از نیروی انسانی در به حرکت درآوردن و استفاده از این دستگاه، نیازمند انرژی برقی نیستند و تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

مقایسه پرس ضربه ای و پرس هیدرولیک

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تنوع قطعات و دستگاه ها، ماشین آلات صنعتی نیز دستخوش تغییراتی در ساختار خود شدند اما همچنان ماهیت خود را حفظ کرده اند. یکی از این دستگاه ها که تغییرات نسبتا زیادی به نسخه ی ابتدایی خود داشته است، پرس ضربه ای می باشد. به طور کلی ما پرس ضربه ای را به دو دسته تقسیم بندی میکنیم:

پرس ضربه ای مکانیکی

پرس ضربه ای هیدرولیکی

در صورتی که نوع دیگری از طبقه بندی نیز بر اساس تناژ دستگاه، طول کورس، سرعت خروجی دستگاه نیز وجود دارد، به طور دقیق تر میتوان انواع پرس ضربه ای را به چهار دسته اصلی طبقه بندی کرد.

پرس ضربه ای دستی

به طور معمول وقتی صحبت از پرس ضربه ای میشود، در مورد این مدل دستگاه پرس صحبت میکنیم، در صورتی که ممکن است به اشتباه از کلمه پرس ضربه ای مکانیکی استفاده کنیم. برای ایجاد فشار در این پرس، از فشار مستقیم تولید شده توسط دست یا پا استفاده میشود. این مدل از دستگاه پرس در مقایسه با سایر دستگاه ها قیمت کمتر، وزن کمتر، ابعاد کوچکتری دارد و همانطور که پیشتر هم اشاره شد آلودگی صوتی ایجاد نمیکند. اما سرعت پایین این مدل دستگاه پرس باعث شده برای مصارف صنعتی، چندان هم مناسب نباشد.

پرس ضربه ای مکانیکی

پرس ضربه ای مکانیکی آن دسته از دستگاه های پرس است که برای ایجاد حرکت خود نیاز به یک انرژی اولیه دارد که به وسیله موتورهای الکتریکی تامین می گردد، پرس ضربه ای مکانیکی دارای تجهیزات و قطعات پیچیده تری مانند چرخ دنده کاهش دهنده سرعت و چرخ لنگر نیز میباشد.

پرس هیدرولیکی

تفاوت اصلی این مدل از دستگاه پرس با دیگر مدل ها، استفاده از فشار آب یا روغن به کمک دستگاه های الکتروموتور میباشد. در پرس ضربه ای هیدرولیکی نیروی محرک اولیه با فشار ایجاد شده توسط آب یا روغن هیدرولیک تامین میشود. از ویژگی های برتر پرس هیدرولیکی میتوان به طول کورس بلند، تناژ بالای دستگاه، قدرت کم نظیر این مدل از دستگاه پرس و کنترل بالای سرعت، اشاره نمود. اما محدودیت هایی نیز در استفاده از این دستگاه پرس وجود دارد، عواملی مثل سرعن پایین کورس، عملکرد دستگاه از تغییرات دمایی پیروی میکند، مصرف زیاد این مدل از پرس و قیمت بالا، با این حال دستگاه پرس هیدرولیکی یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید یک دستگاه پرس با عملکرد خوب، میباشد.

پرس پنوماتیکی

این مدل از دستگاه های پرس شباهت زیادی به پرس هیدرولیکی از نظر عملکرد دارد، نیروی اولیه برای به حرکت درآوردن موتورها در این دستگاه به وسیله هوای فشرده، تامین می گردد. استفاده از این دستگاه مزایای زیادی با خود به همراه دارد. سرعت بالای عملکرد در مقایسه با سایر دستگاه های پرس هیدرولیکی، دوام بالا و عملکرد مناسب، قیمت پایین، ابعاد کوچکتر و وزن کمتر، همگی از ویژگی های پرس پنوماتیکی می باشند. در مقابل محدودیت هایی هم در استفاده از این دستگاه ها وجود دارد، مانند توان پایین این مدل از دستگاه پرس در مقایسه با پرس های مکانیکی و هیدرولیکی و محدودیت در ایجاد کشش در قطعه.

تفاوت دستگاه پرس ضربه ای کارکرده و نو

برخی افراد تمایل دارند تا از دستگاه های پرس نو، استفاده کنند، با وجود اینکه این مدل از دستگاه ها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و دستگاه پرس ضربه ای کارکرده، حتی قیمت پایین تری نسبت به دستگاه پرس نودارد. بنابراین توصیه میشود در صورتی که هزینه پرداخت دستگاه پرس نو را ندارید، از پرس ضربه ای کارکرده که قیمت پایین تری هم دارد، استفاده نمایید.

پرس ضربه ای چگونه کار می کند؟

در پرس ضربه ای، قطعه مورد نظر بر روی میز پرس قرار گرفته و پس از آن یک چکش فلزی در محور حرکتی عمودی به سمت پایین و بر روی میز پرس کوبیده میشود، بر اثر ضربه ی حاصل شده از دستگاه پرس، قطعه فلزی خم یا پرس میشود. به طور کلی پرس ضربه ای از دو قالب فلزی تشکیل میشود. انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن قالب بالایی میتواند به دو صورت مکانیکی یا هیدرولیکی، تامین شود. به کمک این دستگاه، شکل دهی به ورقه های فلزی و برش این قطعات امکان پذیر میگردد. به طور کلی این دستگاه از دو قطعه اصلی بالا رونده پرس ضربه ای و قسمت پایینی تشکیل شده است و تمرکز استفاده از این دستگاه بر شکل دهی فلزات، می باشد.

هنگام خرید دستگاه پرس ضربه ای به چه نکاتی توجه کنیم؟

تناژ دستگاه

یکی از مهمترین نکات در مورد این دستگاه، توجه به نیروی تولید شده توسط این دستگاه است، به طور معمول تناژ پرس ضربه ای معادل 5 الی 5000 تن است، ولی دستگاه های جدیدتر با تناژ 12000 تن نیز در بازار عرضه میگردند که به علت اشغال فضای زیاد، کاربرد چندانی ندارند.

کورس دستگاه

از ویژگی های پرس ضربه ای میتوان به تولید این دستگاه بر اساس کورس مد نظر، اشاره کرد. شما میتوانید بر اساس نیاز، کورس مورد نیاز را به شرکت تولید کننده این دستگاه اعلام کنید.

ابعاد تجهیزات

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص پرس ضربه ای، توجه به ابزار و تجهیزات دستگاه که شامل ابعاد میز، رام پرس، فضای مورد نیاز قالب و… است، می باشد.

تغییر کاربری

توجه به انطباق پذیری و تغییر کاربری دستگاه در صورت لزوم، از دیگر مواردیست که باید مد نظر داشته باشید.

سیستم تغذیه

تهیه سیستم تغذیه برای سیستم های دستی، اتوماتیک و… از دیگر ویژگی های پرس ضربه ای می باشد.

دقت دستگاه

میزان دقت کارکرد دستگاه، از دیگر موارد مهم در پرس ضربه ای است که ارتباط مستقیم در عملکرد دستگاه شما دارد. بنابراین بهتر است پیش از خرید به این نکته توجه نمایید.

میزان مصرف پرس ضربه ای

میزان انرژی مصرفی توسط پرس ضربه ای یا مکانیکی نیز از جمله عوامل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابعاد پرس ضربه ای

به دلیل ابعاد بزرگ ماشین آلات و دستگاه های صنعتی، توجه به ابعاد و اندازه دستگاه به منظور در نظر گرفتن فضای مشخص برای دستگاه و نظارت اپراتور بر دستگاه از دیگر عوامل مهم در ارتباط با دستگاه پرس ضربه ای میباشد.

سیستم کنترل ضربه

سیستم های کنترل ضربه در هر دستگاه به یک صورت عمل میکند، مرسوم ترین مدل های سیستم کنترل ضربه به صورت پدالی، کامپیوتری و کلیدی است. توصیه میشود هنگام خرید پرس ضربه ای بر اساس فعالیت مورد نیاز، یکی از این سیستم های کنترل ضربه را انتخاب نمایید.

میزان حرکت رام

اگر سرعت تولید برای شما مهم است، بهتر است از دستگاهی با سرعت حرکت رام بالا استفاده نمایید. این مورد تعداد ضربه تولید شده توسط دستگاه در هر دقیقه را مشخص مینماید، طبیعیست با انتخاب دستگاه هایی که سرعت حرکت رام آن ها بالاتر است، به سرعت بیشتری دست پیدا خواهید کرد. معمولا این عدد در پرس ضربه ای از 5 تا 5000 ضربه در دقیقه متغیر است.

برای نگهداری و تعمیر پرس ضربه ای چه مواردی را رعایت کنیم؟

بدون شک یکی از راه هایی که منجر به استفاده طولانی مدت از دستگاه ها و ماشین آلات میشود، توجه به سرویس های دوره ای، نگهداری از دستگاه و تعمیر و تعویض به موقع قطعات است. دستگاه پرس ضربه ای یکی از ماشین آلات مورد استفاده در صنعت است که به دلیل نظارت تمام وقت اپراتور و سختی کار بیشتر در مقایسه با دستگاه های CNC نیازمند دقت بالاتر و اهمیت بیشتر در زمینه نگهداری و تعمیر میباشد. در ادامه به مهمترین نکاتی که باید به منظور نگهداری از پرس ضربه ای یا مکانیکی مورد توجه قرار گیرد، اشاره میکنیم:

پیش از شروع کار، در صورت لزوم دستگاه باید روغن کاری شود.

یکی از نکات مهم در هنگام کار با پرس ضربه ای، توجه به تناژ دستگاه است، باید توجه داشته باشید که در صورت وارد کردن فشار بیش از ظرفیت به پرس ضربه ای، ممکن است قطعات داخلی دستگاه از بین بروند.

یکی از راهکارهای جلوگیری از فشار زیاد به دستگاه، خارج کردن قطعه از زیر قالب بعد از اعمال فشار و قرار دادن قطعه بعدی به داخل قالب می باشد.

در صورتی که طی یک روز کاری، کار با پرس ضربه ای به طول انجامید، بهتر است قطعات و اتصالات دستگاه به طور مجدد روغن کاری شوند.

توصیه میشود در صورت بروز مشکل یا شنیدن صدای ناهنجار از دستگاه، نسبت به خاموش کردن هر چه سریعتر دستگاه، اقدام نمایید

بهتر از قبل از شروع کار، محیط اطراف و سطح خارجی دستگاه از هرگونه آلودگی تمیز شود تا ایرادات قطعه تولید شده، قابل شناسایی باشد.

یکی از خطرات جدی در مورد کار با این دستگاه ها به نسبت سایر دستگاه ها، لزوم حضور فرد اپراتور در تمامی مراحل کار با پرس ضربه ای میباشد، از این رو امکان خطا و بروز حادثه در کار با این دستگاه ها بسیار زیاد است. توصیه میشود اپراتور این دستگاه ها از کلاه ایمنی، کفش ایمنی و دستکش چرم مخصوص استفاده نمایند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات کلی و ابتدایی از عملکرد دستگاه پرس ضربه ای و کارکرد این دستگاه حاصل شود، پس از به شرح خدماتی که در هنگام تعمیر پرس ضربه ای، ارائه میشود، پرداختیم. دستگاه پرس ضربه ای شامل مزایای زیادی میباشد که در این مقاله به تشریح مهمترین آن ها پرداختیم، بعد از آن به مقایسه انواع دستگاه های پرس عرضه شده در بازار و نحوه کارکرد این دستگاه، نکات مهمی که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد و نکات مهم که در تعمیر و نگهداری آن ها، اشاره شد. در صورتی که به منظور تامین قطعات و تعمیر پرس ضربه ای نیازمند دریافت خدمات با کیفیت بالا هستید، میتوانید با کارشناسان فروش شرکت پایا پیشرو سرویس، ارائه دهنده انواع خدمات نصب و راه اندازی، تامین قطعات، سرویس های دوره ای و اورهال دستگاه های صنعتی تماس حاصل نمایید. پایا پیشرو سرویس با سابقه طولانی در زمینه ارائه این دسته خدمات به کمک کارشناسان متخصص در حوزه تعمیر ماشین آلات صنعتی، فعالیت میکند. برای دریافت انواع مشاوره رایگان، کسب اطلاعات بیشتر و تعمیر دستگاه های صنعتی، با شماره تلفن‌های 55490207-021 یا 55490208-021تماس حاصل نمایید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *