تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر پانچ صنعتی

بدون شک یکی از ابزارهای مفید در صنعت، استفاده از دستگاه پانچ یا پانچ صنعتی است، عملکرد این دستگاه مشابه دستگاه پرس است و به منظور ایجاد سوراخ بر روی ورقه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی پانچ ها به دو  مدل پانچ دستی و کنترل کامپیوتری یا CNC دسته بندی می شوند. در ادامه به شرح دقیق دستگاه پانچ صنعتی و اجزا و قطعات آن و در نهایت نکات مهم در خصوص تعمیر پانچ صنعتی اشاره می‌شود. در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد دستگاه پانچ صنعتی کسب کنید، با ما همراه باشید

دستگاه پانچ صنعتی

یکی از دستگاه های مهم در صنعت که وظیفه سوراخ کردن قطعات سخت مثل ورقه های فلزی را به عهده دارد، پانچ است. از پانچ های صنعتی در موارد دیگر مانند خم کردن قطعات فلزی نیز استفاده میشود.

اجزا و قطعات تشکیل دهنده پانچ

به طور معمول دستگاه ها و ماشین آلات بزرگ از قطعات و اجزای کوچکتری تشکیل می‌شوند، از کنار هم قرارگیری این قطعات، عملکرد فوق العاده ای حاصل می‌شود. اجزای تشکیل دهنده دستگاه پانچ عبارتند از:

  • فریم یا بدنه
  • سنبه و ماتریس پانچ
  • میز بارگیری
  • کنترلر دستگاه در پانچ های CNC

دستگاه پانچ چگونه عمل می کند؟

به طور کلی دستگاه های پانچ در دو مدل دستی و CNC در بازار موجود هستند، همانطور که از نام این قطعه پیداست، دستگاه پانچ دستی با تنظیم دستی ورق فلزی بر روی میز پانچ و تنظیم کردن سنبه و ماتریس پانچ، محل قرارگیری پانچ بر روی صفحه را پیش بینی می کند و پس از آن با پایین آمدن سنبه، ورق فلزی مد نظر پانچ یا سوراخ میشود.

دستگاه پانچ CNC به وسیله ابزار دیگری مانند دستگاه ها و کنترلر های CNC قابل کنترل هستند و فرآیند تنظیم و برش ورقه ها به کمک نقشه هایی که توسط نرم افزارهای مختلفی مانند اتوکد یا سالیدورک کشیده می‌شود، مختصات دقیق اجزا و قسمت هایی که لازم است برش داده شود، مشخص میشود. پس از این مرحله با انتقال پیام به دستگاه های کنترلر، بازوهای دستگاه باعث حرکت ورقه های فلزی در راستای محورهای افقی و عمودی می‌شود. به این صورت با قرار گرفتن ورق در مکان مد نظر برای برش در زیر رام پانچ، با پایین آمدن سنبه و ایجاد فشار، برش و ایجاد سوراخ بر روی ورقه، انجام می‌شود. به کمک پانچ با دستگاه های CNC میتوان از ساده ترین و ابتدایی ترین اشکال تا پیچیده ترین اشکال هندسی بر روی ورق های فلزی، پانچ و برش داده شود.

انواع دستگاه پانچ

دستگاه پانچ انواع گوناگونی دارد، از مدل های ساده تر و ابتدایی مثل پانچ دستی تا مدل های پیشرفته تری که امروزه در بازار عرضه میگردند، مثل پانچ هیدرولیکی و پانچ CNC. هر کدام از این مدل دستگاه پانچ، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که بهتر است با آن ها آشنا شوید، چرا که با خصوصیات انواع دستگاه پانچ آشنا شده و میتوانید انتخاب درست تری به منظور خرید دستگاه پانچ متناسب با نیاز خود داشته باشید.

پانچ دستی: پانچ دستی از جزئیات و قطعاتی مثل اهرم، مدار هیدرولیکی، چرخ دنده، پیچ و… تشکیل شده است. همچنین برای افزایش توان برای برشکاری، خمکاری، مونتاژ و شکل دهی به قطعات و ورقه های فلزی، از نیروی انسانی استفاده میشود. یکی از مواردی که باعث محدودیت استفاده از پانچ های دستی میشود، محدودیت تناژ در این مدل دستگاه هاست، همچنین به دلیل بهره وری از نیروی انسانی، سرعت انجام کار به نسبت سایر دستگاه ها پایین تر است. به طور کلی مزایای استفاده از پانچ دستی به شرح زیر میباشد:

  • ابعاد کوچک دستگاه که استفاده از این دستگاه را در مکان های مختلف و کوچک، امکان پذیر میکند.
  • صدای تولیدی توسط این مدل از دستگاه های پانچ به نسبت سایر دستگاه ها کمتر است و مناسب استفاده در مکان های غیرصنعتی میباشد.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری در این مدل دستگاه ها به شدت پایین است و استفاده از آن را توجیه پذیر میکند.
  • این مدل از دستگاه پانچ برای برش و ایجاد خم و… برای ورقه های فلزی تا قطر 2 میلیمتر مناسب است و خروجی آن یک سطح نسبتا صاف و تمیز بدون ایجاد پلیسه، میباشد.

یکی دیگر از مدل های دستگاه پانچ دستی، دستگاه پانچ دستی هیدرولیک است که ویژگی های منحصر به فردی دارد که در ادامه به شرح مهمترین آنها میپردازیم.

  • به کمک پانچ دستی هیدرولیکی، امکان ایجاد برش و سوراخ در انواع اشکال هندسی، با ضخامت های متنوع، به وجود می آید.
  • یکی دیگر از ویژگی های پانچ هیدرولیکی، امکان اتصال این دستگاه به پمپ هیدرولیک برقی است که میتواند قابلیت کار کردن دستگاه با برق را نیز به وجود آورد.
  • استفاده از پانج هیدرولیک به منظور ایجاد خم های ظریف و متفاوت که با سایر دستگاه ها مانند پرس برک امکان ایجاد آن ها وجود ندارد، یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه است.

پانچ CNC : دستگاه های پانچ CNC که به صورت خودکار عمل میکنند و نقشه برش قطعات توسط برنامه های از پیش تعیین شده به دستگاه داده میشود، امکانات گسترده ای در اختیار کاربران قرار میدهد، برخی از این قابلیت ها عبارتند از:

  • سوراخکاری با کیفیت بالا و سرعت خوب انجام کار، توسط دستگاه های پانچ CNC یکی از ویژگی های منحصر به فرد استفاده از این دستگاه است.
  • به کمک این دستگاه، امکان اعمال چندین برش در قسمت های مختلف یک ورقه فلزی به صورت همزمان وجود دارد.
  • به دلیل سرعت بالای انجام کار توسط این دستگاه، میتوان برای برشکاری با تیراژ بالا از پانچ CNC استفاده کرد.
  • یکی دیگر از نکات مهم در خصوص کار با پانچ CNC، ایمنی بالای اپراتور دستگاه در مقایسه با استفاده از دستگاه های هیدرولیک و دستی است.

از دستگاه پانچ در چه مواردی استفاده می شود؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، یکی از ابزارهایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد پانچ است، از این دستگاه در موارد متعددی استفاده می شود از جمله تولید و مونتاژ قطعات و صنایع فلزی، استفاده در طراحی داخلی و دکوراسیون، به منظور ساخت قطعات و لوازم خانگی، ساخت انواع بازشو و درب مانند درب پارکینگ، منازل و…، مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی و راه سازی، صنعت غذا و دارو، پتروشیمی، کشاورزی و… .

مزیت های استفاده از دستگاه پانچ

همانطور که اشاره شد یکی از اصلی ترین دستگاه هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، دستگاه پانچ است و با احتساب مزایایی که دارد، توسط مشتریان شناخته شده و پر استفاده تر از سایر دستگاه ها در این زمینه می باشد، در ادامه به مزایا و برتری های دستگاه پانچ CNC نسبت به دستگاه پانچ دستی می پردازیم:

  • سرعت و دقت بالا در انجام کار

یکی از ویژگی های دستگاه پانچ CNC، سرعت بالای انجام کار و دقت خوب در انجام برش و ایجاد سوراخ در تعداد بالا و زمان محدود می باشد.

  • قابلیت ایجاد برآمدگی یا تورفتگی بر روی سطح ورق

از دیگر ویژگی های دستگاه پانچ CNC، که شامل برش و ایجاد اشکال هندسی خاص بر روی ورق نیست، میتوان به شکل دهی و فرم پذیری ورق به کمک این دستگاه اشاره کرد، که این مورد توسط دستگاه های دیگر قابل انجام است و در دستگاه های پانچ CNC یک قابلیت بیشتر نسبت به سایر دستگاه های پانچ، تلقی می گردد.

  • هدر رفت کم متریال

یکی از برتری های دستگاه پانچ CNC استفاده از حداکثر سطح متریال است که منجر به کاهش ضایعات می‌گردد.

  • چند فرمان بودن دستگاه های پانچ CNC

به کمک این ویژگی، در یک ورقه فلزی به طور همزمان، چندین عمل انجام می‌شود که این موضوع میتواند باعث بهبود سرعت انجام کار در قطعات بزرگ و کارهای فوری، شود.

 ویژگی های دستگاه پانچ صنعتی

  • بدنه دستگاه پانچ

به طور کلی بدنه دستگاه های پانچ صنعتی CNC به شکل سی فریم یا اچ فریم طراحی میشود که تفاوت هایی در قرارگیری سایر اجزا در کنار یکدیگر میشوند، پانچ های سی فریم، از سنبه هیدرولیکی در بالای دستگاه، برخوردار هستند، به کمک این شکل ظاهری و پیچش و تنش در دستگاه بسیار کمتر اتفاق می افتد و قالب های فلزی موجود در پانچ سی فریم به ثابت نگهداشتن مهار پایین در جای خود، کمک میکند. در مقابل در دستگاه های پانچ اچ فریم به دلیل استفاده از یک قطعه میانی بین دو ستون، پیچش و تنش در بدنه دستگاه کنترل می‌شود.

  • پرس پانچ یا سنبه پانچ

یکی دیگر از مواردی که در دستگاه های پانچ حائز اهمیت است، قطعه ی پرس یا سنبه است که با پارامترهای کوچکتری طبقه بندی میشوند. به طور مثال، فرآیندی که به کمک روش های مکانیکی، الکترومکانیکی و هیدرولیکی، باعث اعمال قدرت به پیستون پانچ میشود. نوع ابزار گیر و ظرفیت ورودی دستگاه که شامل موارد مختلفی مانند نوع گردان، ظرفیت ابزار و… میشود. مصرف انرژی دستگاه، نرم افزار مورد استفاده برای دستگاه و امکانات پانچ و برش قطعات، نیز از دیگر مواردیست که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • نوع دستگاه پانچ

در گذشته از دستگاه پانچ و دستگاه های مکانیکی که نیاز به اعمال قدرت برای به حرکت درآوردن اجزا بود، استفاده می‌شد، به همین دلیل برای تامین این قدرت از چرخ های بزرگی که دائما میچرخید، استفاده میشد. اما امروزه در اکثر صنایع از دستگاه های هیدرولیکی استفاده میشود، چرا که با استفاده از این قابلیت و اعمال قدرتی ناچیز، میزان نیروی تولیدی چندین برابر نیروی ابتدایی وارده میشود.

هنگام خرید دستگاه پانچ به چه نکاتی توجه کنیم؟

علاوه بر موارد و رعایت اصول ابتدایی در زمینه خرید محصول، باید به نکاتی که باعث افزایش کارایی و کیفیت دستگاه میشود، توجه گردد. این موارد که اغلب در قسمت مشخصات فنی محصول قرار می‌گیرد، نشان دهنده ویژگی ها و چگونگی عملکرد دستگاه می باشد.

  • محور حرکت پانچ صنعتی

یکی از نکات نسبتا مهم در عملکرد دستگاه های صنعتی، توجه به محور حرکتی دستگاه است که بر اساس در نظر گرفتن ویژگی هایی مانند جهت حرکت سنبه در دستگاه در محورهای X و Y باعث میشود تصمیم گیری بهتری برای انتخاب میز پانچ، صورت گیرد. یکی از نکاتی که در مورد محورهای حرکتی پانچ باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به هزینه های دستگاه های پانچ بر اساس محور حرکتی دستگاه کرد، طبیعیست در صورتی که دستگاه دارای سه محور حرکت باشد، قیمت بالاتری هم دارد.

  • مدل دستگاه پانچ صنعتی

مدل دستگاه از دیگر عوامل موثر در هنگام خرید پانچ است، به طور معمول پارامترهایی مثل کنترل هوشمند، سیستم برنامه نویسی مورد استفاده در دستگاه، جنس قطعات و اجزای به کار رفته در دستگاه، بررسی میشود و شما میتوانید به عنوان خریداران این مدل از دستگاه صنعتی تصمیم گیری کنید به چه دستگاه پانچی، با چه امکاناتی نیاز دارید.

  • ضخامت ورقه برش

در نظرگرفتن ضخامت ورقه هایی که به طور معمول توسط دستگاه پانچ میشوند از مهمترین مواردیست که باید به آن ها توجه کرد. در دستگاه های پانچ، هر جه تعداد ایستگاه های داخلی بیشتر باشد، سوراخ کردن ورقه های با ضخامت بالا، راحت تر انجام میشود، بنابراین بهتر است در مورد حداکثر ضخامت ورقه های برش داده شده، توسط دستگاه پانچ از فروشنده سوال کنید.

  • تناژ دستگاه پانچ

یکی دیگر از نکات مهم در مورد دستگاه های صنعتی که شامل دستگاه پانچ نیز میشود، توجه به تناژ یا مقدار فشار وارده بر روی ورقه فلزی است. طبیعیست در صورتی که تناژ دستگاه بالاتر از سایر دستگاه ها باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

  • نرم افزار مورد استفاده در دستگاه

به طور عمومی در دستگاه های CNC از دو سیستم معمول CAM یا CAD استفاده میشود که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و در کاربردهای متفاوت، عمل متفاوتی نشان میدهند و باید بر اساس نیاز، انتخاب شود که بهتر است از چه سیستمی استفاده شود.

از دیگر ویژگی های دستگاه پانچ که باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد، میتوان به دقت دستگاه، جنس بدنه، سرعت دستگاه، سرعت چرخش دستگاه، ذخیره اطلاعات و… اشاره کرد.

در هنگام نگهداری و تعمیر پانچ صنعتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از نکات مهم که به بالا بردن کارایی دستگاه کمک می‌کند خدمات تعمیر و نگهداری و سرویس های دوره ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که از بروز مشکلات بزرگتر در دستگاه جلوگیری می کند و هزینه های تعمیر پانچ صنعتی را به حداقل می رساند. در ادامه به برخی از مهمترین موارد در خصوص نگهداری و تعمیر پانچ می پردازیم:

  • بهتر است قبل از شروع کار دستگاه پانچ، نسبت به تمیز کردن قطعات و اجزای دستگاه اقدام کنید.
  • یکی از مهمترین اقدامات در خصوص دستگاه پانچ، عمل کالیبراسیون و راه اندازی پانچ صنعتی است که به عملکرد صحیح دستگاه منجر میشود.
  • آموزش اپراتور دستگاه از دیگر اقداماتیست که باید مورد توجه قرار بگیرد و به طور مستقیم در دسته بندی نگهداری پانچ تلقی نمیشود، اما با آموزش صحیح اپراتور میتوان از هزینه های اضافی در مورد تعمیر پانچ صنعتی، جلوگیری کرد.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات لازم در مورد تعمیر پانچ صنعتی، معرفی پانچ و انواع آن، عملکرد دستگاه پانچ، مزایای استفاده از پانچ، ویژگی ها و خصوصیاتی که باید در مورد دستگاه پانچ مورد توجه قرار گیرد، و در نهایت نکات مهم خرید و تعمیر و نگهداری این دستگاه، مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که نیاز به خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی دارید، یا به منظور تعمیر پانچ صنعتی و سایر ماشین آلات، میتوانید با شرکت پایا پیشرو سرویس، ارائه دهنده انواع خدمات نصب و راه اندازی و تعمیر و تعویض قطعات صنعتی، با شماره تلفن‌های 55490207-021 یا 55490208-021  تماس حاصل کنید و اطلاعات مربوط به هر خدمت را کسب نمایید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *