تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر دستگاه لیزر فایبر

شرکت پایا پیشرو سرویس به عنوان ارائه دهنده خدمات تعمیر و تعویض خدمات و سرویس های دوره‌ای و اورهال می‌باشد. یکی از خدمات اصلی که توسط شرکت پایا پیشرو سرویس ارائه می‌گردد، تعمیر دستگاه لیزر فایبر و لوازم لیزر فایبر می‌باشد. قطعات لیزر فایبر شامل لنز محافظتی، بدنه سرامیکی، لنز فوکوس، حلقه سرامیکی، هد و نازل می‌باشند. در ادامه به شرح هرکدام از این موارد و خدماتی که توسط شرکت پایا پیشرو سرویس ارائه می‌گردد، می‌پردازیم.

  • لنز دستگاه فایبر

یکی از اصلی ترین لوازم لیزر فایبر، لنز دستگاه فایبر است که به کمک آن می‌توان پرتوهای ساطع شده از دستگاه لیزر را در قسمت مد نظر، ساطع کرد. لنز دستگاه لیزر در مدل‌های مختلفی ساخته و در بازار عرضه می‌شوند، انتخاب این قطعه باید بر اساس نوع متریال و ضخامت متریال مورد نظر، انتخاب شود. توصیه می‌شود که تنظیمات لنز دستگاه فایبر توسط کارشناسان متخصص انجام شود.

  • هد لیزر فایبر

هد لیزر همان منبع  اصلی اشعه لیزر می باشد و وظایف متعددی از جمله اندازه‌گیری، تنظیم حرکت، موقعیت قرارگیری اشعه لیزر، در دستگاه لیزر فایبر به عهده دارد. مشکلاتی که در خصوص این قطعه ممکن است به وجود بیاید، برخورد پرتو لیزر با لکه‌ها و ذره‌های موجود بر روی این قطعه است که باعث خطا در رسیدن اشعه های لیزر به سطح مورد نظر می‌شود. این بازگشت پرتوها یا منحرف شدن مسیر اشعه می‌تواند مشکلات جدی به قطعات درون هد لیزر فایبر، از جمله لنزها یا فیبرهای نوری موجود در این قطعه، وارد نماید. شما می‌توانید در صورت مشاهده مشکل در این قطعه، با شرکت پایا پیشرو سرویس تماس حاصل نمایید.

  • سرامیک لیزر فایبر

یکی دیگر از لوازم لیزر فایبر که تاثیر مستقیمی در عملکرد دستگاه برش فایبر دارد، سرامیک لیزر فایبر یا رینگ است که برای انتقال سیگنال الکتریکی از نازل لیزر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات عمده در دستگاه های برش لیزر فایبر، خاموش شدن دستگاه است که باعث برخورد سر لیزر به قطعه مورد نظر می‌باشد، ممکن است به دلیل ضعیف بودن سرامیک لیزر فایبر، باعث شود دستگاه لیزر فایبر به طور کامل کارایی خود را از دست بدهد. یکی از مشکلاتی که در مورد سرامیک لیزر فایبر ممکن است به وجود بیاید، استفاده از قطعه بی کیفیت یا تعویض نکردن آن می‌باشد که موجب شکسته شدن سوزن های مسی، خرابی دستگاه و ضعف عملکرد در  لیزر فایبر می‌گردد.

 تعمیرات دستگاه برش لیزر فایبر فلزات

دستگاه لیزر فایبر یکی از بهترین دستگاه های موجود در بازار برای برش فلزات می‌باشد، همانطور که اشاره شد، تعمیر دستگاه لیزر فایبر و قطعات لیزر فایبر، از مهمترین مواردیست که باید مورد توجه قرار بگیرد. شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات پس از فروش، تعمیر دستگاه فایبر، تعمیرات هد دستگاه برش لیزر فایبر فلزات، تعمیر لنز دستگاه فایبر و تعمیر و تعویض سرامیک دستگاه فایبر، سرویس های دوره‌ای و اورهال، با شرکت پایا پیشرو سرویس، ارائه دهنده انواع خدمات پس از فروش دستگاه های صنعتی مانند لیزر فایبر، پرس برک، گیوتین، برش پلاسما و… ، با شماره تلفن های 8-02155490207 تماس بگیرید.

 لیزر فایبر چیست؟

دستگاه لیزر فایبر یکی از دستگاه‌های نسبتا جدید است که به منظور برش ورق و لوله‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از دستگاه‌های برش لیزر به وسیله ایجاد نورهای متمرکز، دمای زیادی در محل مورد نظر که برش باید انجام شود، باعث ایجاد گرما و در نهایت برش ورق یا لوله فلزی می‌گردد. در ساختار این لیزرها از کابل های فیبر نوری و شیشه سیلیکا به منظور هدایت نور، استفاده می‌شود. لیزر خروجی دستگاه لیزر فایبر دقیق‌تر و مستقیم‌تر از سایر دستگاه‌های لیزر می‌باشد.

کاربرد تجاری و صنعتی لیزر فایبر از سال 1990 شروع شد و طی سال‌هایی که از ظهور این تکنولوژی می‌گذرد، پیشرفت زیادی در صنایع گوناگونی که از لیزر فایبر استفاده می‌کردند، رخ داد. از لیزرهای فایبر در صنایع گوناگونی همچون خودروسازی، حمل و نقل، هوا فضا، دندانپزشکی، الکترونیک و… استفاده می‌شود

انواع لیزر فایبر

لیزر فایبر طبق معیارهای گوناگونی طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه بندی بر اساس متغیرهای زیادی شکل می‌گیرد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

منبع لیزر: لیزرهای فایبر از نظر موادی که با منبع یا سورس لیزر با آن مخلوط شده متفاوت است و طول موج‌های متفاوتی را ارائه میدهد. لیزر فایبر به 3 دسته؛ لیزر فایبر تقویت شده (دوپ شده) با ایتربیوم، لیزرهای فایبر تقویت شده با تولیوم و لیزرهای فایبر تقویت شده با اربیوم. این لیزرها بر اساس طول موج‌های متغیر خود در صنایع و کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حالت کار: لیزر فایبر بر اساس پرتوهایی که منتشر می‌کند، متفاوت است و یکی از روش هایی که باعث شناسایی پرتوهای منتشر شده میشود، مقدار جریان عبوری موجود داخل لیزر می‌باشد که می‌تواند پیوسته باشد و یا بر اساس نیاز تغییر پیدا کند. لیزرهای فایبر بر اساس حالت کار به 3 دسته، “لیزر سوئیچ Q”، “سوئیچ افزایش” و “حالت قفل شده” متغیر می‌باشند، در لیزرهایی که حالت پیوسته به کار می‌رود، لیزرها به طور پیوسته یک مقدار انرژی ثابت ارسال می‌کند.

توان لیزر: یکی دیگر از پارامترهای دسته بندی لیزرهای فایبر، توان تولید انرژی توسط این لیزرها می‌باشد. به عنوان مثال لیزرهای فایبر با توان 20 وات، 50وات یا بیشتر موجود هستند. لیزرهای فایبر با توان بالاتر، انرژی بیشتری به نسبت لیزرهای با توان پایین تولید می‌کنند.

حالت: یکی دیگر از مدل‌های دسته بندی لیزرها بر اساس اندازه هسته در فیبر نوری می‌باشد، طبق این دسته بندی لیزرهای فایبر به دو دسته تک حالته و لیزرهای فایبر چند حالته تقسیم بندی می‌شوند. قطر هسته برای لیزرهای تک حالته  کوچکتر از لیزرهای چند حالته است و معمولا بین 8 تا 9 میکرومتر متغیر است. این مقدار در لیزرهای چند حالته به مقداری بین 50 تا 100 میکرومتر، متغیر است. اما به طور کلی، لیزرهای تک حالته بهتر عمل می‌کنند.

نوع دیگری از دسته بندی لیزر فایبر نیز وجود دارد که به سیستم‌های برند لیزر فایبر و دستگاه‌های برند فایبر و دستگاه‌های تمیز کننده لیزر فایبر دسته بندی می‌شوند.

مزایای استفاده از لیزر فایبر

استفاده از برش لیزر فایبر از مزایای متعددی همچون افزایش سرعت انجام کار، حذف هزینه‌های اضافی، کاهش زمان راه‌اندازی و خاموش شدن، کاهش مصرف برق، هدر رفت کم متریال مورد استفاده و… برخوردار می‌باشد. در ادامه به طور تخصصی‌تر به بررسی مزیت‌ های استفاده از لیزر فایبر می‌پردازیم.

  • سرعت بالای لیزر فایبر نسبت به لیزر پلاسما، این دستگاه سرعت بالایی در برش دارد در حالی که به دلیل سرعت بالا، حرارت ناشی از انجام برش نیز بالا می‌باشد.
  • ایمنی بالای کارگران و اپراتورهای دستگاه برش لیزر و استخراج 100% دودهای ناشی از انجام عملیات برش لیزر
  • دقت زیاد این مدل دستگاه برش لیزر که توانیی ایجاد هرگونه برش و حکاکی بر روی فلزات را دارد.
  • کنترل دستگاه لیزرفایبر به وسیله برنامه‌های کامپیوتری انجام می‌گردد که اجرای بهتر دستورات را در بر دارد.
  • یکی دیگر از مزایای بزرگ دستگاه‌های لیزر فایبر، بهره‌گیری از فیبر نوری برای انتقال نور در این دستگاه‌ها می‌باشد. همین ویژگی باعث متمرکز شدن دستگاه در نقطه مشخص شده توسط کامپیوتر برای برش، جوش و خم فلزات و دیگر متریال می‌باشد.

کاربرد لیزر فایبر

امروزه استفاده از لیزر فایبر در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزرهای فایبر با توجه به طول موج متفاوتی که تولید می‌کند، به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لیزر فایبر در صنایع گوناگون جهت برش، علامت‌گذاری، جوشکاری، تمیز کردن، حکاکی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های لیزر فایبر، علاوه بر استفاده در صنعت در موارد دیگری همچون مخابرات و تولید تجهیزات پزشکی نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از لیزرهای فایبر برای متریال‌های مختلفی همچون فولاد ملایم، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و فلزاتی که درخشندگی بالایی دارند مانند آلومینیوم و مس، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول از لیزر فایبر برای برش فلزات استفاده می‌شود، البته در برش و حکاکی بر روی پلاستیک، سرامیک، سیلیکون و منسوجات نیز از لیزر فایبر استفاده می‌شود، اما عمده‌ی استفاده از آن برای برش و حکاکی بر روی فلزات می‌باشد.

تفاوت لیزر فایبر و لیزر co2 در چیست؟

  • نوع منبع لیزر

لیزرهای فایبر در دسته لیزرهای جامد قرار می‌گیرد و لیزرهای co2 جزو لیزرهای گازی به شمار می‌رود. لیزرهای جامد آن دسته از لیزرها هستند که برای انتقال انرژی و ساطع شدن پرتوهای انرژی از یک محیط لیزری بهره می‌برند. تفاوت اصلی یزرهای فایبر در منبع ایجاد پرتوهای لیزر می‌باشد. لیزرهای فایبر از یک شیشه سیلیسی که با یک عنصر دیگر ترکیب شده است، برای انتشار پرتوهای خود بهره می‌برد. منبع لیزر CO2، مخلوطی از گازها است که به لیزرهای گازی نیز مشهورند.

  • طول موج لیزر

به طور کلی طول موج لیزرهای تولید شده توسط لیزر فایبر کوتاه تر از لیزرهای ایجاد شده توسط لیزرهای CO2 می‌باشدو طول موج لیزرهای فایبر بین 780 تا 2200 نانومتر می‌باشد در حالی که لیزرهای CO2 طول موجی معادل 9600 تا 10600 نانومتر دارند.

در برش لیزری، طول موج اهمیت بسیار زیادی دارد و برای برش متریالهای گوناگون از برش لیزر با طول موج متفاوت بهره گرفته می‌شود. به عنوان مثال، لیزرهای فایبر تا طول موج 1000 نانومتر برای برش فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پارامترهای مهم در لیزر فایبر

  • طول موج

همانطور که اشاره شد یکی از پارامترهای اصلی برش توسط دستگاه فایبر، طول موج کوتاه مورد استفاده در این دستگاه می‌باشد که باعث برش فلزات می‌باشد، اما نمی‌تواند متریالی مانند اکرلیک و پلی کربنات را برش دهد، همچنین در مورد برش پارچه و.. نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

  • ضخامت متریال

لیزر فایبر، توانایی برش فلزات با ضخامت زیاد را ندارد و باید هنگام برش متریال به ضخامت آن‌ها هم توجه گردد.

  • جنس متریال

قدرت و سرعت و کیفیت برش سه اصل مهم در برش لیزر فایبر می‌باشد که باعث شده متریال فلزی و غیرفلزی را بتوان به راحتی برش داد. به کمک لیزر فایبر متریال متنوعی همچون آهن، آلومینیوم، برنج، مس و… به راحتی برش داده می‌شوند. یکی از ویژگی‌های لیزر فایبر توانایی برش فلزات با سطح براق است که به دلیل بازتاب پرتوهای لیزر، امکان برش آن‌ها توسط دستگاه‌های دیگر وجود ندارد.

نکات مهم در هنگام کار با لیزر فایبر

  • به کمک لیزر فایبر، متریال‌های زیادی برش داده می‌شوند، اما محدودیت‌هایی هم در استفاده از این دستگاه وجود دارد، به طور مثال به دلیل طول موج کوتاه لیزر فایبر، متریال‌هایی مانند اکرلیک یا پلی‌کربنات توسط این دستگاه برش داده نمی‌شوند
  • یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه‌های برش لیزر، حفاظت چشم در برابر پرتوهای با طول موج کوتاه است، بنابراین هنگام کار با لیزر فایبر باید حتما از عینک محافظ چشم، استفاده شود.
  • یکی دیگر از مواردی که در دستگاه برش لیزر فایبر باید بررسی شود، توجه به ضخامت متریال است، متریال با ضخامت بیشتر به زمان بیشتری برای برش نیاز دارند، در صورتی که نیاز است برای برش متریال ضخیم از لیزر فایبر استفاده گردد، توصیه می‌شود هد برش لیزر فایبر و هد برش لیزر پلاسما، به طور همزمان مورد استفاده قرار بگیرند.

نکات مهم در نگهداری و تعمیر دستگاه لیزر فایبر

یکی از نکاتی که هنگام خرید دستگاه‌های بزرگ باید مورد توجه قرار بگیرد، بررسی شرایط تعمیر و نگهداری آن‌ها می‌باشد. تعمیر و نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای دستگاه‌ها به افزایش طول عمر دستگاه و سلامت دستگاه در مدت زمان بهره‌برداری از آن‌ها، کمک شایانی می‌کند. لیزرهای فایبر یکی از این دستگاه‌ها هستند که نگهداری از آن تقریبا کار کم هزینه‌ای است و از بروز مشکل در سیستم و ایجاد خطاهای بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند. در ادامه به مهمترین نکاتی که باید برای نگهداری این دستگاه مورد توجه قرار بگیرد، ذکر می‌شود:

  • یکی از اولین قدم‌های نصب دستگاه برش لیزر، نصب سیم ارت دستگاه به شیکه ارت ساختمان می‌باشد که مقاومتی بین 3 تا 5 اهم داشته باشد.
  • یکی از اولین مراحل نگهداری از دستگاه برش لیزر فایبر، تمیز کردن قسمت‌های مختلف دستگاه از آلودگی است. اولین گام بدون شک تمیز کردن لنز دستگاه در پایان هر روز کاری است که باعث زدودن آلودگی‌ها از سطح لنز می‌گردد. تمیز کردن فن دستگاه، پاک کردن چربی‌ها و آلودگی‌ها از بدنه دستگاه نیز در گام‌های بعد باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • یکی دیگر از موارد پایه که باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز نگهداشتن محیط اطراف دستگاه برش لیزر و قرار ندادن اشیا و وسایل بر روی دستگاه می‌باشد.
  • اتصالات و پیچ و مهره‌های دستگاه قبل از بهره‌برداری از دستگاه در هر روز باید حتما بررسی شود و در صورت مشاهده خطا، از روشن کردن دستگاه خودداری شود.
  • دستگاه لیزر به دلیل فرآیند همراه با تولید آلودگی و دود، باید به تمیز کردن آن اهمیت داد و بعد از هربار استفاده دستگاه، محل قرارگیری جسم و محیط اطراف آن از هرگونه آلودگی پاک شود.
  • در دستگاه‌های برش لیزری از جمله لیزر فایبر، به دلیل ایجاد گرمای زیاد از یک چیلر یا خنک کننده استفاده می‌شود که نقش مهمی در کنترل دمای لیزر دارد. پس باید از درست عمل کردن این قطعه اطمینان حاصل شود و در صورت مشاهده مشکل، نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات مربوطه اقدام کنید.
  • توصیه می‌شود آب مقطر چیلر در فواصل زمانی مشخصی تعویض شود تا از ایجاد رسوب و جرم در داخل چیلر و تیوب جلوگیری گردد.
  • در صورتی که از منبع تغذیه برای دستگاه برش لیزر فایبر استفاده می‌کنید، بهتر است به طور همزمان برای دستگاه دیگری مورد استفاده قرار نگیرد.
  • در صورت بروز هرگونه خطا و مشکل در عملکرد دستگاه، بهتر از برق دستگاه به طور کامل قطع شود و مشکل مرتفع گردد.
  • برای تمیز کزدن لنز دستگاه، توصیه می‌شود این کار توسط افراد عادی انجام نشود چرا که ممکن است محصول از گارانتی خارج شود یا باعث بروز مشکل در عملکرد سیستم می‌گردد. اما به طور کلی توصیه می‌شود تمیز کردن لنز به کمک یک دستمال بدون پرز و یا کاغذ لنز و به همراه اسپری الکل، به آرامی انجام شود.

در نهایت توصیه می‌شود تعمیر دستگاه‌ لیزر فایبر و یا سرویس‌های دستگاه‌های صنعتی حتما توسط نیروی متخصص انجام شود. شرکت پایا پیشرو سرویس یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعمیر و تعمیرات اورهال و سرویس‌های دوره‌ای دستگاه‌های گیوتین، نورد، برش لیزر، پرس برک، پانچ و… می‌باشد. شما می‌توانید برای دریافت هرکدام از این خدمات با کارشناسان متخصص شرکت پایا پیشرو سرویس به شماره تلفن 55490207-021 یا 55490208-021 تماس حاصل فرمایید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *