تعمیر ماشین آلات صنعتی

چیلر لیزر

چیلر دستگاه برش لیزر ازجمله تجهیزاتی است که به عملکرد بهتر و بیشتر دستگاه برش کمک کرده و با مکانسیم خنک‌سازی، قدرت و توانایی دستگاه برش را دوچندان می‌کند.

در واقع چیلر (سردکن) گرمای حاصل از مایعی که عمدتا آب است را گرفته و آن را سرد می‌کند؛ لذا چیلر دستگاه برش نیز به عنوان قطعه‌ای جانبی در دستگاه برش، طی مکانیسم ذکرشده خنک‌سازی دستگاه را انجام داده و مانند یک فن سبب تنظیم و کنترل دمای دستگاه می‌شود.

نحوه عملکرد چیلر لیزر

همانطور که پیش از این اشاره شد دستگاه چیلر لیزر طی فرآیند خنک‌سازی، از داغ کردن، اختلال در کارایی و ایجاد آسیب‌های ناشی از افزایش غیرنرمال دستگاه برش پیشگیری کرده و به تبع آن باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهتر تیوب دستگاه چیلر می‌شود.

گرمای متصاعد شده از تیوب لیزر دستگاه برش در حین کار به قدری زیاد است که در صورت عدم کنترل و کاهش دما، می‌تواند به سایر قطعات دستگاه به ویژه تیوب لیزر آسیب وارد کند؛ لذا جهت حفظ سلامت دستگاه در برابر اشعه‌های داغ لیزر باید از سیستم خنک‌کننده استفاده شود.

چیلر یا همان خنک‌کننده، آب خنک را به اطراف تیوب دستگاه منتقل کرده و آب، خنکی خود را با گرمای تیوب مبادله می‌کند و سپس آب گرم به چیلر باز می‌گردد؛ به این ترتیب چیلر مرتبا هم‌گام با کار کردن دستگاه برش، عمل دریافت آب گرم و خنک‌سازی و انتقال مجدد به سمت تیوب لیزر را انجام می‌دهد.

فرآیند کار چیلر دستگاه برش در زمستان برعکس حالت فصول گرم سال است؛ از آنجایی که دما در زمستان اغلب به زیر صفر درجه می‌رسد؛ لذا احتمال یخ زدگی آب و افزایش حجم وجود دارد که ممکن است منجربه ترکیدن و پارگی تیوب لیزر برش شود.

در نتیجه نحوه عملکرد دستگاه چیلر تغییر کرده و به تولید آب گرم و یخ‌زدایی می‌پردازد و به این ترتیب علاوه‌بر خنک‌سازی آب در فصول گرم، فرآیند افزایش گرما در فصول سرد سال را نیز انجام می‌دهد.

چیلر دستگاه برش لیزر

انواع دستگاه چیلر لیز

به طور کلی دستگاه‌های چیلر در دو دسته کلی تراکمی و جذبی قرار دارند که فرآیند عملکرد هریک به شرح زیر است.

چیلر جذبی: حرارتی که از تیوب لیزر به مایع سیال انتقال می‌یابد توسط یک‌ سیال جانبی به چیلر جذبی منتقل شده و فرآیند خنک‌سازی انجام می‌شود؛ این نوع چیلر که فاقد کمپرسور است ابتدا آب گرمی که توسط تیوب لیزر گرم شده را با کمک سیال جانبی خود خنک می‌کند و سپس مجددا آب خنک را به چرخه دستگاه برمی‌گرداند.

✓این نوع دستگاه نسبت به چیلرهای تراکمی گران‌تر بوده؛ اما کاربرد چندانی در دستگاه‌های برش لیزر ندارد.

چیلر تراکمی: این نوع از چیلرهایی که دارای کمپرسور هستند؛ بدون کمک هیچ سیال جانبی فرآیند خنک‌سازی آب را انجام می‌دهند؛ به عبارتی نوع تراکمی چیلرها طی روش مستقیمی آب اطراف تیوب لیزر را به کندانسور انتقال داده و خنک‌سازی صورت می‌گیرد؛ این نوع چیلر فرآیند کاری بهتر و برآورد هزینه‌های کمتری دارد؛ لذا برای استفاده در دستگاه‌های لیزر مناسب هستند.

اجزاء دستگاه چیلر لیزر

ابتدا باید از اتصال دستگاه چیلر به دستگاه برش لیزر اطمینان حاصل کنید تا در صورت بروز هر نوع حادثه‌ای برق دستگاه را قطع کند؛ همچنین فاصله دستگاه تا دیوار رعایت شود که تهویه مناسب صورت بگیرد.

  • پمپ چیلر: این قطعه که فرآیند انتقال آب را برعهده دارد وظیفه مهمی در چرخه انتقال سیال داشته و در صورت خرابی این قطعه بوق هشدار دستگاه آلارم داده و عملکرد دستگاه برش لیزر متوقف می‌شود.
  • فلوسوئیچ: این قطعه عملکرد صحیح و سلامت پمپ چیلر را کنترل کرده و یک کمپرسور یا خنک‌کننده دستگاه چیلر محسوب می‌شود.
  • ترموکوپل: تشخیص و تنظیم دمای آب چیلر توسط ترموکوپل کنترل می‌گردد.
  • صفحه کنترل: صفحه‌ای شامل دکمه‌های خاموش و روشن، هشدارها، گیج آب و… است.

نکات مهم استفاده و نگهداری از چیلر لیزر

بهره‌مندی از کیفیت و عملکرد این دستگاه در کنار طول عمر بالای این تجهیزات نیز مانند هر دستگاه دیگری نیازمند رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم است که به مهمترین نکات لازم‌الاجرا اشاره خواهیم کرد.

آب چیلر: آب کافی و مقطر برای دستگاه چیلر الزامی بوده و هرگز چیلر را بدون آب راه اندازی نکنید؛ ضمنا اصرار بر مقطر بودن آب، جهت پیشگیری از رسوب و سولفاته شدن لوله‌های آب و عدم ایجاد اختلال در مکانیسم دستگاه است‌.

توجه کنید که حتی آب مقطر نیز باید هر شش ماه یکبار تخلیه و تعویض شود یا در صورت عدم استفاده از دستگاه چیلر به طور بلند مدت حتما آب را با بازکردن پیچ پشت دستگاه تخلیه کنید.

هواکش چیلر: اگر ابرهای چیلر پاک نباشد و منافذ آن‌ها با آلودگی پر شوند به تبع عملکرد هواکش و کل دستگاه کم کیفیت می‌شود؛ لذا برحسب میزان گرد و غبار فضا بهتر است هر ماه ابرها را شستشو دهید.

آلارم چیلر: چراغی که روی دستگاه تعبیه شده هر گونه اختلال در مقدار و مسیر حرکت آب را اخطار می‌دهد و در صورت خرابی پمپ نیز هشدار خطر فعال می‌شود و جهت پیشگیری از بروز خطرات جدی‌تر به فعال بودن و عملکرد صحیح آلارم توجه کنید.

اتصالات دستگاه: توجه کنید که آلارم uotput به قسمت پاور دستگاه (ground) متصل باشد و در این صورت با خاموش بودن چیلر دستگاه لیزر نیز خاموش مانده و کیفیت و طول عمر تیوب برش لیزر حفظ می‌شود.

برق چیلر: برق دستگاه باید توسط یک ولتاژ پایدار تامین شود؛ چراکه در صورت افت یا نوسان ولتاژ احتمال سوختن دستگاه چیلر وجود دارد.

هر یک از موارد فوق به نوعی نشان دهنده سلامت یا عدم عملکرد مناسب دستگاه چیلر لیزر هستند که با توجه و رعایت این نکات می‌توانید طول عمر و کارایی صحیح دستگاه را دوچندان کنید.

تنظیمات چیلر دستگاه لیزر

همانطور که اشاره شد دما یکی از پارامترهای اصلی در عملکرد بهتر و حفظ سلامت چیلر دستگاه لیزر است؛ که در صورت عدم توجه به تنظیم و ‌کنترل دمای مناسب احتمال آسیب و خسارت به تیوب لیزر وجود دارد و تبع هزینه تعمیرات بالایی را به همراه خواهد داشت.

اگرچه در اغلب موارد مخاطبان تنظیم دمای پیش فرض را برای دستگاه چیلر فعال می‌کنند و الگوی ثابتی برای دمای آب ورودی به دستگاه لیزر تعیین می‌سازند؛ اما تغییر دمای فصول نیازمند تنظیم دمای دستگاه چیلر طبق پلن ۲ است.

در روش اول به طور اتومات اختلاف دمای ۵ درجه بین دمای محیط و آب ورودی به دستگاه اعمال می‌شود و اگر دمای محیط ۳۰ درجه باشد تمام آب انتقالی به دستگاه به طور ثابت دمای ۲۵ درجه دارد؛ این اختلاف دما مقدار ثابتی بوده‌ و در هر درجه‌ای از دمای محیط تغییر نمی‌کند.

نکته مهمی که احتمالا اغلب کاربران هنگام استفاده از دستگاه چیلر لیزر با آن مواجه می‌شوند؛ راندمان بیشتر و سرعت بهتری است که دستگاه چیلر در فصول سرد سال دارد؛ زیرا کاهش دمای محیط سبب می‌شود که آب ورودی سرد باشد و با پنج درجه کاهش دما در دستگاه به مراتب زودتر و بیشتر سرد می‌شود.

این مکانیسم اگرچه به نوعی راندمان دستگاه در فصول سرد را افزایش می‌دهد یا برای کارکردن دستگاه چیلر طی زمان بیشتری مفید است؛ اما در فصول گرم سال راندمان دستگاه کاهش یافته و عملکرد بالای چیلر لیز در بازه زمانی طولانی می‌تواند مشکلاتی برای سلامت و کارایی دستگاه به وجود آورد.

خنک کننده دستگاه برش لیزر

مراحل تنظیم دمای چیلر لیزر

در روش دوم این امکان وجود دارد که دمای چیلر را به طور ثابت تنظیم کنید و به این ترتیب نوسان دمای خروجی چیلر تغییری در دمای مورد نیاز دستگاه ایجاد نمی‌کند که تنظیم این آیتم به صورت زیر است.

  • ابتدا لازم است دکمه Rst و Set را به طور همزمان فشار دهید تا درجه صفر روی نمایشگر دستگاه نمایان شود.
  • سپس دکمه Rst را به تنهایی فشار دهید تا زمانی که عدد هشت روی نمایشگر درج شود.
  • اکنون دکمه Set را هم به تنهایی و یک مرتبه فشار دهید تا F0 مشاهده گردد.
  • مجددا Rst را بزنیم تا F3 هم درج شود.
  • دکمه Set را فشار دهید که عدد 1 روی نمایشگر بیاید.
  • بار دیگر Set را بزنید تا عدد 0 شود و در پایان برای ذخیره این تنظیمات دکمه Rst را فشار دهید.

پس از انجام این مراحل چیلر آماده تنظیم دما روی عدد ثابتی است و تغییرات فصلی تداخلی در عملکرد دستگاه چیلر لیزر ایجاد نمی‌کنند؛ لذا کافی است بار دیگر مراحل زیر را برای تنظیم دمای ثابت طی کنید.

  • ابتدا به مدت پنج ثانیه دکمه‌های Set و Ret را همزمان فشار دهید تا عدد صفر روی نمایشگر بیفتد.
  • دکمه Rst را چند مرتبه فشار دهید تا عدد 8 درج شود.
  • اکنون Set را یک‌ مرتبه فشار دهید تا F0 رویت شود و سپس بار دیگر دکمه را بفشارید.
  • در این مرحله‌ با فشردن همزمان دکمه‌های Set و Rst می‌توانید دمای مورد نظر را انتخاب کنید و در پایان نیز برای ثبت داده‌ها دکمه Rst را بزنید.

سوالات متداول درباره خرید چیلر دستگاه برش لیزر

کاربرد دستگاه چیلر لیز چیست؟ چیلر صنعتی که با هدف کاهش دمای تیوب دستگاه برش و منبع لیزر به کار می‌رود؛ عملکرد و طول عمر دستگاه برش لیزر را ارتقا می‌دهد.

مهمترین عامل خرابی دستگاه برش لیزر چیست؟ شایع‌ترین مشکل و عدم کارایی بالا در دستگاه‌های چیلر ضعف یا اختلال در متصاعد کردن اشعه است که به دلایلی مانند: انسداد نازل لنز، پارگی تیوب چیلر، آسیب لوله‌های دستگاه است‌.

قیمت چیلر دستگاه برش چقدر است؟ قیمت این دستگاه برحسب نوع کمپرسور، کندانسور، برند، نوع و درصد خلوص ضدیخ به کار رفته و… متغیر است.

 


مطالب مرتبط با دستگاه لیزر برای راهنمایی بیشتر:

دستگاه برش لیزرلنز دستگاه برش لیزرقیمت عدسی دستگاه لیزرآموزش راه اندازی لیزردستگاه لیزر حکاکیقطعات جوش لیزرنازل جوش لیزرگان جوش لیزراستابلایزر لیزرهد اتوفوکوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *