تعمیر ماشین آلات صنعتی

قالب لوله و پروفیل

یکی از تجهیزات یا ابزاری که در صنایع فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد قالب لوله و پروفیل است اما پیش از این‌که به توضیح قالب بپردازیم، بهتر است ابتدا بدانیم که منظور از لوله و پروفیل دقیقا چه چیزی است.

لوله و پروفیل چیست؟

به زبان ساده لوله به استوانه‌های توخالی با سطح مقطع دایره‌ای شکل گفته می‌شود که عموما از آلیاژهای مختلفی قابل تولید هستند؛ لوله‌ها جدا از جنس از نظر ساختار به سه نوع لوله‌های درزجوش، لوله‌های بدون درز و لوله‌های گازی تقسیم می‌شوند.

پروفیل از نظر لغوی به معنای ثابت بودن سطح مقطع می‌باشد اما از لحاظ صنعتی پروفیل به قطعاتی با اشکال متفاوت و تولید شده از آلیاژهای مختلف گفته می‌شود که از نظر شکل، جنس، کاربرد و ساختار دارای انواع مختلفی می‌باشد.

به‌طور عمده پروفیل‌ها تجهیزاتی هستند که در ساخت و سازهای مختلف از جمله ساختمان، در و پنجره، ابزار فلزی، خودروسازی و مصنوعات فلزی مانند پایه مبلمان و تخت‌خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل‌ها از نظر ساختار شامل دو نوع باز و بسته بوده و به شکل تیرآهن‌ها، نبشی، تسمه، ورق، قوطی، میلگرد، لوله، سپری، ناودانی، زد، ورق و… تولید و در صنایع متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب لوله و پروفیل و ویژگی های آن

شکل دادن به آلیاژ خام و ورق‌هایی که به عنوان مواد اولیه در ساخت انواع لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند نیازمند استفاده از قالب‌های مخصوص است تا آلیاژ اولیه به شکل کاربردی و مورد نیاز تغییر حالت پیدا کند.

قالب‌ها قطعاتی ساخته شده از آلیاژ بسیار مقاوم و معمولاً به شکل دایره‌ای هستند که در مرکز دارای حفره‌هایی با طرح بخصوص می‌باشد که هنگام عبور آلیاژ خام طرح دلخواه بر روی آن ایجاد شود و به یک لوله یا پروفیل کاربردی تبدیل شود.

در واقع می‌توان گفت اگر قالب‌هایی با طرح و مدل مختلف وجود نداشته باشند شما نمی‌توانید از ورق یا آلیاژ اولیه، یک لوله یا پروفیل به شکل کاربردی تولید کنید؛ چراکه به کمک این قالب‌ها و دیگر ابزار شکل دهی می‌توان طرح کاربردی را با سطح مقطع ثابت در اندازه‌های کوتاه و بلند بر روی ورق‌های اولیه ایجاد کرد.

ورق خام با قرارگیری و عبور از قالب در تمام طول خود طرح دلخواه را با حفظ یک دستی به خود می‌گیرد بنابراین لوله‌ها و پروفیل‌های متنوعی که ما امروزه در انواع ساخت و سازهای فلزی خود مورد استفاده قرار می‌دهیم به کمک این قالب‌ها شکل گرفته و تولید می‌شوند.

البته لازم به ذکر است در صورتی که قالب مورد نظر از نظر ساختار و جنس از کیفیت بالایی برخوردار نباشد به هیچ عنوان نمی‌تواند مقاومت و عملکرد لازم را برای ایجاد تغییرات نهایی بر روی لوله‌ها و پروفیل‌ها داشته باشد.

قالب پروفیل

پروفیل نورد شده چیست

پیش از این نیز اشاره کردیم که پروفیل‌ها از جنبه‌های مختلفی از جمله جنس،  ساختار، شکل، کاربرد و… قابل تفکیک و دسته‌بندی هستند؛ اما یکی از شناخته شده‌ترین اشکال دسته‌بندی یا معرفی پروفیل‌ها بر اساس نورد بودن آن‌ها می‌باشد.

به زبان ساده نورد در واقع نوعی فرایند فلزکاری خاص است که به منظور شکل دهی به آلیاژ از طریق نیروی مکانیکی زیاد می‌باشد این کار به کمک عبور فلز از میان تعدادی از غلتک‌ها می‌باشد که فشار مکانیکی بسیار زیادی را برای ایجاد تغییر شکل به فلز خام وارد می‌کنند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پروفیل نورد شده به آن دسته از پروفیل‌های گفته می‌شود که به کمک فرایند فلزکاری تحت فشار و به واسطه غلطک‌های مخصوص تغییر شکل پیدا کرده است؛ پروفیل‌ها از این نظر به نورد سرد و نورد گرم قابل تقسیم هستند که در ادامه به هر یک اشاره خواهیم کرد.

  1. پروفیل نورد سرد

پروفیل‌های نورد سرد از ورق آلیاژ که عموماً از جنس فولاد است و به واسطه خم کردن و پرس کردن توسط دستگاه نورد تولید می‌شوند؛ پروفیل‌های نورد سرد در کارهای سبک ساختمانی مانند چهارچوب در و پنجره، تیرهای سقف‌های کاذب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ دمای این نورد معمولا در حد دمای اتاق است.

  1. پروفیل نورد گرم (نورد قوطی پروفیل)

در ساخت پروفیل نورد گرم به جای ورق آلیاژ از شمش آلیاژ که عموماً شمش فولاد است استفاده می‌شود؛ دمای این نورد بالاتر از دمای تبلور فلز است بنابراین دستگاه نورد گرم نیرو و فشار کمتری برای شکلدهی به آلیاژ نیاز دارد و کاربرد این نوع دستگاه تولید پروفیل‌هایی با ضخامت کم و معمولا به شکل قوطی است.

خم کن لوله و پروفیل

جدا از قالب لوله و پروفیل، یکی دیگر از ابزار یا دستگاه‌هایی که جهت فرم‌دهی ورق‌های خام لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه خم‌کن لوله و پروفیل است؛ این دستگاه‌ها با کمک نیروی هیدرولیک یا با فناوری CNC کار می‌کند.

خم‌کن لوله و پروفیل CNC عملکردی مشابه با خم‌کن هیدرولیک دارد با این تفاوت که برای کنترل حرکت دستگاه از کنترل عددی کامپیوتر استفاده می‌شود؛ در واقع این دستگاه ورق‌های لوله و پروفیل را با مجموعه‌ای قالب‌های خم و ماتریس شکل داده و خم می‌کند.

این دستگاه در تولید بسیاری از قطعات فلزی ازجمله لوله و پروفیل کاربرد دارد از عملکرد آن در صنایع مختلفی مانند ساخت‌وساز، دریانوردی، هوانوردی، خودروسازی، نفت و گاز، لوله‌کشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خم‌کن لوله و پروفیل برای ایجاد خم‌هایی با شعاع مختلف در لوله‌ها و انواع پروفیل مانند نبشی، تیرآهن، ناودانی و… قابل استفاده است؛ در حال حاضر دستگاه‌های خم کن متداول قابل استفاده برای لوله و پروفیل در سه نوع 2 اینچ، 4 اینچ و 6 اینچ می‌باشد.

دستگاه خم‌ کن لوله و پروفیل را باتوجه به نیاز خم‌شی می‌توان در تعداد رول‌ها و انواع پرانتزی و دستی انتخاب کرد اما در مجموع این دستگاه بسیار کاربردی و در موارد خم کردن لوله و انواع پروفیل و در سازه‌ها و صنایع بسیار دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قالب لوله

اهمیت دستگاه نورد و خم کن لوله و پروفیل

ورق‌های اولیه یا شمش خام آلیاژهای مختلف به خودی‌خود نمی‌توانند نیاز صنعت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف را برآورده کنند چراکه از لحاظ ساختار، شکل، استحکام، سایز و… شکل کاربردی پیدا نکرده‌اند.

هر آنچه که امروزه تحت عنوان لوله، نبشی، تیرآهن، میلگرد و… در ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به کمک دستگاه‌های شکل‌دهنده و فرم‌دهنده‌ای مانند دستگاه نورد سرد و گرم، خم‌کن لوله و پروفیل و… تولید می‌شود.

بنابراین اگر یک کارگاه در و پنجره‌سازی را در نظر بگیرید بدون در اختیار داشتن لوله و پروفیل در اشکال مختلف عملا نمی‌تواند ساخت‌وسازی انجام دهد؛ برخی از صنایع، تولید لوله و پروفیل آماده را جهت تولیدات خود تهیه می‌کنند و برخی دیگر خود دستگاه‌‌هایی از قبیل نورد و خم‌کن در اختیار دارند.

دستگاه نورد و خم کن لوله

قیمت و خرید نورد و خم کن لوله و پروفیل

یکی از مسئله‌هایی که در مورد این دو دستگاه شکل‌دهی آلیاژ مطرح می‌باشد؛ قیمت این دستگاه‌ها است؛ باید گفت مانند هر کالا، محصول یا ابزار دیگری قیمت خم‌کن و دستگاه نورد لوله و پروفیل تابع یکسری فاکتورهای تاثیرگذار است به همین دلیل نمی‌توان برای آن یک قیمت واحد و ثابت را عنوان کرد.

قیمت این دستگاه تحت تاثیر عواملی مانند جنس و کیفیت دستگاه، مدل یا نوع دستگاه، میزان مدرن بودن و… دستگاه می‌باشد؛ جدا از مواردی که به کیفیت و ویژگی‌های خود دستگاه خم‌کن یا نورد مربوط است یکسری عوامل دیگر نیز بر قیمت این دستگاه‌ها تاثیر مستقیم دارند.

نحوه خرید شما به شکل ویژه‌ای بر قیمت نهایی دستگاه موثر است؛ به این منظور اگر شما این تجهیزات را با حذف واسطه‌ها و به شکل مستقیم از تولیدکننده یا عرضه‌کننده معتبر خریداری کنید قیمت خرید بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

از طرفی در صورتی که خرید شما عمده باشد بر کاهش قیمت خرید اثر مستقیمی دارد؛ همچنین در صورت خرید آنلاین هزینه‌های جانبی خرید حضوری برای شما حذف خواهد شد و نهایتا یک خرید مقرون به‌صرفه را تجربه خواهید کرد.

جدا از مسئله قیمت، برای خریداران خم‌کن و نورد لوله و پروفیل کیفیت این دستگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است چراکه با عملکرد دستگاه رابطه مستقیم دارد بنابراین باتوجه به وجود نمونه‌هایی با کیفیت پایین، بسیار مهم است این تجهیزات تخصصی را از مراکز معتبر خریداری کنید.

شما می‌توانید خرید این تجهیزات را با مشاوره کامل و اطمینان از کیفیت از طریق مجموعه فعال و حرفه‌ای پایا پیشرو سرویس و به کمک سایت معتبر این مجموعه به آدرس https://pass-parts.com/ انجام دهید و یک خرید امن و اقتصادی را تجربه کنید.

 

سوالات متداول درباره خرید قالب لوله و پروفیل

کاربرد قالب لوله و پروفیل چیست؟ همان‌طور که از نام این محصول پیدا است، قالب لوله و پروفیل ابزاری است که به عنوان الگو در راستای ساخت انواع لوله و پروفیل با اشکال و اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت قالب لوله و پروفیل چقدر است؟ قیمت این محصول براساس اندازه و دیگر ویژگی‌های آن متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *