تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر برش CNC

یکی از دستگاه هایی که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در طی سالیان اخیر از جهات مختلفی کار را برای اپراتورهای دستگاه های صنعتی آسان کرده است، دستگاه CNC است که به کمک آنها نیازی به کنترل مستمر عملکرد دستگاه توسط اپراتور، نیست.

در همین راستا سایر دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی به مرور زمان با سیستم های کنترل کامپیوتری، جایگزین شدند. یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در این زمینه دستگاه برش CNC است که از نظر ایمنی و سرعت بالای عملکرد، تاثیر بسیار خوبی داشته است. در ادامه به معرفی دستگاه های CNC به خصوص دستگاه برش CNC و نکات مهمی که در نگهداری و تعمیر برش CNC میپردازیم.

دستگاه برش CNC

همانطور که گفته شد، دستگاه برش CNC شامل یک دستگاه کنترلر عددی کامپیوتری است که به کمک برنامه های از پیش تعیین شده برای کنترل و انجام عملیات گوناگونی نظیر برشکاری، تراشکاری، خم کاری، حکاکی و… مورد استفاده قرار میگیرد. دستگاه برش CNC نیز میتواند دستگاه های برشی باشد که پیش تر معرفی شدند، اما به کمک این کنترلرهای کامپیوتری، نیازی به حضور مستمر اپراتور در هنگام کار این دستگاه ها نمیباشد.

انواع دستگاه برش CNC

همانطور که میدانید این روزها برای برش متریال های مختلفی که در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد، میتوانید از دستگاه های برش استفاده کنید. به همین منظور در طی این سالها تکنولوژی های متعددی برای برش قطعات صنعتی در بازار عرضه شده اند. از این میان میتوان به دستگاه های زیر اشاره کرد:

دستگاه برش لیزر CNC

یکی از تکنولوژی هایی که این روزها برای برش قطعات فلزی و سایر قطعات مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از دستگاه های برش لیزر است. به کمک لیزر میتوان فلزهای تا ضخامت 25 میلیمتر را به راحتی برش داد. به طور کلی سرعت انجام برش توسط دستگاه های برش لیزر به ضخامت متریال و توان لیزر وابسته است، به نحوی که برش لیزر در متریال های کم ضخامت به راحتی و با سرعت نسبتا بالایی انجام میشود. اما در برش فولاد این مورد به راحتی امکان پذیر نمیباشد چرا که عملکرد این دستگاه به کمک سوزاندن اتفاق می افتد، در فلزات به دلیل بازتاب پرتوهای لیزر و استفاده از گاز اکسیژن این مورد به راحتی امکان پذیر نمیباشد. از مزیت های استفاده از دستگاه برش لیزر میتوان به سهولت استفاده و ایجاد لبه هایی صاف و صیقلی، اشاره کرد.

اما همانطور که اشاره شد در استفاده از دستگاه های برش لیزر، محدودیت هایی نیز وجود دارد، این مدل از دستگاه برش برای برش فلزات نیاز به طول موج بلند دارد و برای برش فلزات رنگی و گالوانیزه گزینه مناسبی به شمار نمیرود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله تعمیر دستگاه برش لیزر را مطالعه نمایید.

دستگاه برش هواگاز CNC

یکی از قدیمی ترین و مرسوم ترین روش های مورد استفاده برای برش فلزات، برش به وسیله دستگاه برش هواگاز است. به کمک این دستگاه میتوان به راحتی فلزات با ضخامت 200 میلیمتر را برش داد، که البته با بکارگیری تکنیک های خاص میتوان این مقدار را تا 300 میلیمیتر افزاش داد. از مهمترین ویژگی های استفاده از این دستگاه میتوان به نصب همزمان چند تورچ برشکاری و استفاده موازی، اشاره کرد.

دستگاه برش پلاسما CNC

یکی دیگر از روش هایی که برای برش به کار گرفته میشود، استفاده از دستگاه های برش پلاسما است که به دلیل تنوع بالای این روش، میتواند طیف گسترده ای از برش متریال های گوناگون را پوشش دهد. سرعت برش به کمک پلاسما بالاتر از برش هواگاز بوده و میتواند برای برشکاری فلزات تا ضخامت 30 میلیمتر، به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. کیفیت برش به وسیله دستگاه برش پلاسما به نسبت میتواند خوب باشد و در مقایسه با برش هواگاز، هزینه کمتری خواهد داشت.

دستگاه برش واترجت CNC

یکی از روش های مورد استفاده برای برش در صنعت، برش به وسیله فشار بالای آب است که میتواند برای برش تمامی جامدات، به کار گرفته شود. از مزایای استفاده از دستگاه واترجت میتوان به دقت بالا در برش و ایجاد لبه هایی صاف، بدون ایجاد گرما در هنگام برش اشاره کرد. همچنین استفاده از دستگاه برش واترجت، محدودیتی در استفاده برای متریال های گوناگون و ضخامت قطعات، نخواهد داشت.

اجزا و قطعات برش CNC

به طور کلی دستگاه برش CNC دارای دو دسته اصلی قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی هستند که در صورت نقص هر کدام از آنها، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. در ادامه به شرح این قطعات خواهیم پرداخت:

قطعات مکانیکی

قطعات مکانیکی در دستگاه های برش CNC شامل گیربکس، شاسی، واگن و ریل، چرخ دنده، دنده شانه، مهره و بال اسکرو، ساپورت های بال اسکرو، کوپلینگ و محافظ کابل ها، میباشد.

قطعات الکتریکی

قطعات الکتریکی دستگاه های برش CNC نیز شامل اجزای کوچکتر نظیر: درایو، سروو موتور، تابلو برق، استپ موتور و کنترلر میشود.

انواع پمپ های روغن رسانی دستگاه برش CNC

یکی از موارد مهم در مورد دستگاه های برش CNC توجه به روغن کاری اجزا و قطعات مختلف این دستگاه است که میتواند به عملکرد بهتر دستگاه منجر شود. از این رو از پمپ های دستی و مکانیکی برای روغن رسانی به نقاط گوناگون دستگاه استفاده میشود.

همانطور که از نام آن پیداست، روغن کاری به وسیله پمپ دستی باید توسط اپراتور دستگاه صورت گیرد، در صورتی که در پمپ های اتوماتیک، این عملیات به صورت خودکار انجام میشود. اگرچه پمپ های اتوماتیک خود به دو دسته دیگر تقسیم بندی میشوند.

  • پمپ های روغنی با امکان نصب PLC

در این مدل از پمپ های روغنی به کمک امکان نصب PLC، میزان روغن و فواصل زمانی معین برای روغن کاری داده شده و طبق برنامه اجرا خواهد شد.

  • پمپ های اتوماتیک روغن دار

در این مدل از پمپ ها به کمک کلیدهایی که بر روی پمپ قرار دارد، میزان روغن و تعداد دفعات انجام روغن کاری را میشود مشخص کرد، و پس از آن طبق برنامه انجام خواهد شد.

مزایای استفاده از دستگاه برش CNC

همانطور که میتوانید حدس بزنید، این روزها استفاده از دستگاه های گوناگون و مورد استفاده در صنعت به کمک انسان ها آمده و تا حد قابل توجهی باعث کاهش مشکلات در عملکرد و هزینه ها شده است، در ادامه به مزایای استفاده از دستگاه برش CNC پرداخته ایم:

  • سرعت بالای انجام کار
  • دقت بالا و برش با کیفیت مناسب
  • برش در سایزها و ضخامت های مورد نیاز
  • برش در تعداد بالا و قابلیت سفارشی سازی
  • ضایعات کم در برش CNC
  • هزینه کمتر نسبت به برش با سایر دستگاه

 نکات مهم در مورد نگهداری دستگاه برش CNC

  • توصیه میشود در ابتدای روز، فن دستگاه به طور دقیق بررسی شود و نسبت به تمیز بودن و صدای فن، اطمینان حاصل کرد.
  • یکی از نکات مهم، بررسی تسمه های موتور اسپیندل در فواصل زمانی مشخص و هر 500 ساعت یکبار است. در این حالت باید سایش تسمه ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • یکی دیگر از نکات مهمی که در مورد کارکرد دستگاه برش CNC باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به اسپیندل است، این قطعه یکی از اجزای موتور است که به طور معمول بعد از 500 ساعت استفاده، باید نسبت به تمیز کردن آن و سطح خارجی موتور، اقدام کرد.
  • تمیز کردن قطعات مختلف دستگاه برش CNC یکی از نکات ابتدایی و ضروری است که میتواند در عملکرد دستگاه موثر باشد، بنابراین توصیه میشود پولی و پروفیل تسمه کام به طور متناوب از هرگونه آلودگی تمیز شوند.
  • توجه به میزان روغن قسمت های مختلف در ابتدای هر روز، نیز از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. روغن کاری قسمت های مختلف مثل محورهای X و Z، یاتاقان ها و… هر 10 دقیقه یکبار میتواند تا 10 ساعت، باعث افزایش سرعت کار شود.
  • توصیه میشود هر 30 الی 40 دقیقه استفاده از دستگاه، قطعه سه نظام گریس کاری شود، همچنین بهتر است بعد از 400 تا 500 ساعت کار، ابتدا این قطعه شسته شده و بعد گریس کاری شود.
  • به طور کلی روغن کاری و توجه به قطعات دستگاه برش CNC به این منظور حائز اهمیت است که از زنگ زدگی قطعات جلوگیری کرده و به بالا رفتن عمر مفید دستگاه، کمک میکند.
  • یکی دیگر از نکات مهمی که میتواند در مورد دستگاه های برش CNC مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از کاورهای پلاستیکی یا فلزی است که از نفوذ رطوبت و گرد و خاک به دستگاه تا حد قابل توجهی، جلوگیری میکند.

نکات مهم در مورد تعمیر برش CNC

به طور کلی دلایل متعددی میتواند باعث بروز اختلال در عملکرد دستگاه برش CNC شود، از این رو باید به موارد مهمی در مورد تعمیر برش CNC توجه گردد. پیش از این به نکات ابتدایی که باید در مورد نگهداری این دسته از دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد، اشاره شد. اما در ادامه به طور تخصصی تر نسبت به عیوب و مشکلاتی که در دستگاه برش CNC ممکن است ایجاد شود، میپردازیم:

  • به منظور برش بهتر توسط این دستگاه، باید بررسی های لازم در مورد تنظیمات قدرت، پتانسیومتر، لنز کانونی، فاصله کانونی، قدرت لوله لیزر، دمای آب و میزان ولتاژ، انجام شود.
  • یکی از مشکلات شایع در مورد عدم اتصال به دستگاه، میتواند در خصوص مشکل درایو برد یا کابل و… باشد. در چنین حالتی باید به بررسی پورت های اتصال و کابل ها، اقدامات لازم انجام شود.
  • یکی دیگر از مشکلات، حرکت معکوس دستگاه برش است که میتواند به دلیل خرابی کلید مبدا این اتفاق حاصل شود.
  • در هنگامی که دستگاه حرکت نمیکند، بهتر است توقف اضطراری و اتصال مدارهای خارجی و قطع کننده مدار به طور کامل بررسی شوند، اگر در هنگام روشن کردن دستگاه صدای تق تق شنیده شود، باید بررسی های لازم در مورد عملکرد کنتاکتور اصلی و ترانس کنترل انجام شود. این مشکل ممکن است به علت نفوذ آب به بدنه و بروز مشکل در منبع تغذیه دستگاه، ایجاد شده باشد.
  • در صورتی که مشکلاتی مثل شل بودن چرخ ها، خرابی سیم موتور و یا نوسان ولتاژ برق اتفاق بیافتد، ممکن است محل برش دچار اعوجاج و سطحی ناصاف شود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات کلی در مورد دستگاه برش CNC، نحوه عملکرد آن، انواع دستگاه برش CNC و مزایای استفاده از این دستگاه ها معرفی شوند. در نهایت نکات مهمی که در خصوص نگهداری و تعمیر برش CNC باید مورد توجه قرار گیرد، به دقت بررسی و ارائه شدند. شرکت پایا پیشرو سرویس، یکی از نمایندگی های برتر و ارائه دهنده خدمات پس از فروش دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی به شمار میرود که تعمیر، تامین و تعویض قطعات و سرویس های دوره ای و اورهال دستگاه های صنعتی را به راحتی امکان پذیر میسازد. شما میتوانید در مورد تعمیر برش CNC و یا سایر دستگاه ها با کارشناسان فروش مجموعه پایا پیشرو سرویس به شماره تلفن های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس بگیرید و اطلاعات مورد نظرتان را در این خصوص کسب نمایید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *