تعمیر ماشین آلات صنعتی

تعمیر رول به شیت

Sample Text

یکی از روش های برشکاری در صنعت، برش رول های ورقه فلزی به شیت های ورق فلزی در ابعاد مشخص یا دلخواه است و از ابتدایی ترین گام های خلق یک محصول یا کالاست. یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای ماشین آلات یا دستگاه های صنعتی مورد توجه قرار بگیرد، توجه به خدمات و سرویس های دوره ای است، تعمیر رول به شیت هم از این دست اقدامات است که باید در فواصل زمانی مشخص، در نظر گرفته شود، در این مقاله به توضیح و تشریح دستگاه رول به شیت، ویژگی های این دستگاه و… میپردازیم.

دستگاه رول به شیت

ورق های فلزی که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، در قالب ورق های رول شده عرضه می گردند و توسط کارخانه های مورد استفاده و بر اساس نیاز در ابعاد گوناگون برش داده میشوند، به طور معمول این ورق های فلزی ضخامت کمی دارند و به اشکال گوناگون برش داده میشوند و یا فرم دهی میشوند. ورق های فلزی مورد استفاده در صنایع، از جنس فولاد، آلومینیوم، مس و… میباشد و در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، ساخت لوله و مصارف صنعتی، تولید لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از معضلاتی که در مورد ورق های فلزی رول شده وجود دارد، عرضه شدن این رول ها در ابعاد متغیر 1 تا 3 متر است که ممکن است در بسیاری از صنایع، این ابعاد بسیار بزرگ باشند و امکان تولید و برش قطعات در ابعاد کوچکتر وجود نداشته باشد، به همین دلیل به کمک برشکاری و دستگاه های موجود مثل دستگاه رول به شیت یا رول به رول، دستگاه نوار بری و دستگاه برش خطی، قطعات در ابعاد کوچکتری تبدیل می شوند.

دستگاه رول به شیت، از ابزارهایست که به برش ورقه های کاغذی به صورت عرضی مورد استفاده قرار میگیرد، عملکرد دستگاه رول به شیت، به این صورت است که در اولین مرحله رول ورقه فلزی بر روی رول باز کن قرار میگیرد و پس از آن با حرکت از روی ایستگاه خط برش و اندازه گیری ابعاد مد نظر، به صورت عرضی برش داده میشود. به طور کلی عملیات برش ورقه های فلزی با دستگاه رول به شیت، به وسیله سیستم های PLC انجام میشود و باید تمامی مراحل زیر نظر اپراتور دستگاه انجام شود و  به نظارت کامل اپراتور نیاز است.

اجزا و قطعات دستگاه رول به شیت

دستگاه رول به شیت از قسمت ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که همگی در کنار هم عملکرد فوق العاده ای به نمایش میگذارند. در ادامه به تشریح هرکدام از این قطعات می پردازیم:

  • واگن حمل رول

به کمک این قطعه، رول ورق فلزی در جهت های عمودی یا افقی به  کمک نیروهای هیدرولیکی بر روی رول باز کن قرار میگیرد، حرکت به صورت افقی نیز به کمک گیربکس و حرکت در جهت عمودی به کمک نیروی هیدرولیک انجام میشود.

  • کویل گیر

از کویل گیر به منظور باز کردن رول های ورق استفاده می شود، برای عملکرد بهتر این قطعه در صورت لزوم از گیربکس یا ترمز دستی هم استفاده می شود. این قطعه بر اساس وزن و طول قطر داخلی و طول قطر خارجی رول در کنار یکدیگر، ساخته می شود.

  • سر شکن

یکی از مواردی که در مورد دستگاه های رول به شیت باید مورد توجه قرار گیرد، هدایت ورق رول شده به داخل دستگاه است که به کمک یک بازویی و با اعمال نیروی هیدرولیک، انجام میشود.

  • صاف کن

از دیگر مراحلی که در دستگاه رول به شیت انجام می شود، صاف کردن ورقه های فلزی و از بین بردن موج های روی ورق است که باید برطرف گردد، این کار به وسیله غلطک هایی که در طول دستگاه قرار گرفته اند، به کمک نیروی گیربکس انجام می شود.

  • گیوتین

برای صاف کردن لبه های ورق و سایز کردن در ابعاد دلخواه، از ابزار و قطعاتی برای برش ورقه استفاده میشود، به طور معمول این مورد توسط گیوتین انجام میشود و به قطعات کوچکتری مانند تیغه گیوتین و… نیز تقسیم میشود. معمولا در دستگاه رول به شیت از گیوتین های سبک استفاده می گردد.

  • نوار نقاله

به کمک نوار نقاله و ریل هایی که داخل این قطعه وجود دارد، ورق برش خورده به وسیله نیروی الکتروموتور به مکان مورد نظر هدایت میشود.

  • میز بازویی

از دیگر ابزاری که در تجهیز دستگاه رول به شیت مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین از آخرین قطعات این تچهیزات، می توان به میز بازویی اشاره کرد که وظیفه نگهداری ورقه های برش خورده را بر عهده دارد. پس از افزایش تعداد ورق های برش داده شده و سنگین شدن، میز بازویی به سمت پایین حرکت می‌کند.

در مورد نگهداری و تعمیر رول به شیت، چه مواردی را رعایت کنیم؟

تعمیر دستگاه رول به شیت، از مهمترین مواردیست که باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا که در صورت بی توجهی در اختلال عملکرد دستگاه، ممکن است مشکلات بزرگتری پیش بیاید. بنابراین توصیه می گردد نسبت به تعمیر دستگاه اقدامات لازم انجام شود. شما میتوانید در خصوص تمامی تعمیرهای مربوط به رول به شیت، با شرکت پایا پیشرو سرویس تماس حاصل نمایید. پایا پیشرو سرویس ارائه دهنده انواع خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی، تعمیر و تعویض قطعات ماشین های صنعتی میباشد. یکی از خدمات قابل ارائه توسط کارشناسان متخصص پایا پیشرو تعمیر رول به شیت است، در ادامه به شرح دقیق این خدمات میپردازیم:

  • تعمیر کویل گیر

یکی از بخش های مهم در دستگاه رول به شیت، کویل گیر یا رول گیر است که ممکن است به مرور زمان یا در اثر ضربه صدماتی که به آن وارد می شود، نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات و اجزایی مانند بازوها، چرخ دنده ها، دریچه ها، شفت ها و… را داشته باشد. این مشکل ممکن است در اثر وارد نمودن بار بیشتر از ظرفیت کویل گیر، به وجود آید.

  • تعمیر موتور

موتور هر دستگاه، قلب آن دستگاه است و نیازمند سرویس های دوره ای و تعمیر و رسیدگی در فواصل زمانی منظم دارد، در صورتی که موتور رول به شیت دچار مشکل شود، قطعات دستگاه به درستی عمل نمیکنند.

  • تعمیر و تامین تیغه گیوتین

گیوتین یا تیغه گیوتین در رول به شیت، از اصلی ترین و مهم ترین قطعاتیست که باید مورد توجه قرار بگیرد، مشکلاتی مانند ظرفیت گیوتین و کیفیت برش انجام شده توسط گیوتین، ضخامت ورق های مورد استفاده در دستگاه گیوتین، از جمله مواردیست که باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت لزوم باید تعمیر و تعویض قطعاتی مثل تیغ های گیوتین، مورد توجه قرار گیرد.

  • تعمیر غلطک های صاف کن

یکی دیگر از تجهیزات غیر ضروری در رول به شیت که بنا به درخواست کارفرما ممکن است حذف شود، غلطک صاف کن ورقه های رول شده قبل از برش است و با گذر زمان ممکن است عملکرد این قطعه دچار مشکل شود، بنابراین توصیه میشود در صورت مشاهده موج در ورق های صاف شده توسط غلطک صاف کن، نسبت به تعمیر این قطعه اقدام نمایید.

  • تعمیر اینورتر

خطاهای اینورتر رول به شیت ممکن است در اثر نوسانات برقی، سوختن قطعات داخلی اینورتر، دمای بالا، خطای تشخیص جریان برق و… اتفاق بیافتد، توصیه میشود در صورت مشاهده و بروز خطا توسط اینورتر، ارور را یادداشت نمایید و به تعمیرکار اعلام نمایید.

  • تعویض انکودر

وظیفه اصلی انکودر در رول به شیت، اندازه گیری و سرعت سنجی میباشد، در صورت بروز مشکل در عملکرد این قطعه، لازم است این قطعه تعویض شود و از مشکلات بعدی که ممکن است در دستگاه به وجود آید، جلوگیری شود.

آشنایی با قسمت های مختلف دستگاه رول به شیت

همانطور که اشاره شد دستگاه رول به شیت، از قسمت های متنوعی تشکیل شده است، که در شرکت ماشین سازی پایا برش، میتوان بر اساس نیاز و درخواست کاربر، برخی از این موارد تغییر کند. در ادامه با برخی از این قسمت ها که میتواند سفارشی سازی بشود، آشنا خواهیم شد.

  • کوئل گیر یا رول باز کن
  • صاف کن ورق
  • وینچ یا سر شکن
  • تابلو برق PLC
  • گیوتین مجزا (گیوتین مکانیک/گیوتین هیدرولیک)

در مورد دستگاه های رول به شیت، تعداد غلطک های صاف کن ورق و نوع گیوتین دستگاه رول به شیت می تواند بنا به درخواست خریدار دستگاه متغیر باشد، همچنین قطعه سر شکن میتواند از این تجهیزات حذف شود.

مزایای استفاده از دستگاه رول به شیت

  • سرعت بالای انجام کار و برش ورقه
  • کیفیت بالای تیغه های گیوتین مورد استفاده در دستگاه و امکان تغییر آن ها بر اساس نیاز
  • دقت بالای برش
  • کیفیت بالای قطعات مورد استفاده در دستگاه
  • ارائه خدمات پس از فروش، تعمیر، تعویض و تامین قطعات مورد استفاده در دستگاه رول به شیت

دستگاه رول به شیت در چه مواردی مورد استفاده قرار میگیرد؟

یکی از پر کاربرد ترین دستگاه ها که در صنایع متعددی مورد استقاده قرار میگیرد، رول به شیت است. تفاوتی ندارد که نیاز به برش کاغذهای رول شده داشته باشید، یا در کارخانه های صنعتی به کار یخچال سازی، خودرو سازی و.. مشغول باشید، در هر صورت شما برای برش قطعه مورد نظر خود به دستگاه رول به شیت نیاز دارید. در ادامه به مهمترین کاربردهای رول به شیت در صنایع گوناگون می پردازیم.

  • تولید قطعات فلزی

همانطور که اشاره شد در تولید قطعات فلزی مورد استفاده در صنعت، نیاز است که ورقه های فلزی رول شده در ابعاد مورد نیاز شیت شوند. مانند صنعت تولید ماشین آلات صنعتی، خودرو سازی، یخچال سازی و… .

  • کاربرد در صنعت نساجی

در صنعت نساجی در ابعاد خیلی بزرگ از دستگاه رول به شیت، برای تولید شیت های پارچه ای و… مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر کاربردهای رول به شیت میتوان به مواردی مانند تولید انواع شبرنگ، انواع برچسب و… اشاره نمود.

  • مورد استفاده در صنعت بسته بندی

تفاوتی ندارد در صنعت بسته بندی متریال مورد استفاده در پگیجینگ چه چیزی باشد، با استفاده از رول به شیت میتوانید نسبت به برش انواع طلق، ورق های PVC، انواع شیرینگ و… اقدام نمایید.

  • صنعت چاپ

یکی که از عملکردهای شگفت انگیز رول به شیت، در صنعت چاپ اتفاق می افتد، برای تولید و تهیه انواع شبرنگ ها، کاغذهای چسب دار، برچسب، تهیه و تولید انواع عایق، فویل های آلومینیومی و… از دستگاه رول به شیت استقاده میشود.

ویژگی های دستگاه رول به شیت

– این دستگاه دقت نسبتا بالایی دارد و با درصد ناچیزی از خطا کار میکند، به طور معمول برای ورق های 4 میل در هر دقیقه 4 عدد برش و در ورق‌های 3 میل و کمتر از آن، میتواند 5 الی 6 ورق را برش دهد.

– کوئل ها وزن نسبتا زیادی دارند و حدودا تا 30 الی 40 تن وزن آن ها متغیر است. رول باز کن ها نیز متناسب با وزن کوئل های به کار رفته در دستگاه هستند.

– به کمک ابزارهایی مانند گاید سر کوئل و بیل و پرس، در کوئل گیر، باز کردن ورق های رول شده توسط کوئل گیر، به درستی ادامه پیدا میکند.

– غلطک های لازم که به منظور صاف کردن ورق های فلزی مورد استفاده قرار میگیرند، باید قطر مناسبی داشته باشند و برای ارائه بهترین کیفیت، لازم است تا قطر این غلطک ها محاسبه شوند.

– به کمک دستگاه رول شیت کن، تراز و صافی شیت های تولید شده به دقت مورد بررسی قرار میگیرد و تمامی شیت ها از کیفیت بالایی برخوردارند.

– به کمک میز بازویی که بعد از گیوتین قرار میگیرد، تمامی شیت های برش داده شده در یک نقطه جمع آوری میشوند.

– به طور کلی کنترل دستگاه های رول به شیت به صورت PLC بوده و نیازمند نظارت اپراتور بر عملکرد دستگاه می باشد،  تضمین قطعات و اجزای به کار رفته در این دستگاه بر عهده تولید کننده این دستگاه است، به همین منظور شرکت پایا برش تمامی ماشین های مورد استفاده در صنعت را با کیفیت بسیار بالا تولید و تجهیز مینماید.

هنگام خرید دستگاه رول به شیت به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • سایز دستگاه

یکی از موارد مهم در هنگام خرید این دستگاه، سایز دستگاه رول به شیت است، این موضوع از دو جهت اهمیت دارد، در صورتی که از دستگاه رول به شیت با ابعاد کوچک استفاده شود، امکان برش رول های با ابعاد بزرگ تر از دستگاه وجود ندارد. از طرفی دیگر سایز این دستگاه به دلیل پیچیدگی تجهیزات و نیاز به نظارت توسط اپراتور، نیازمند در نظر گرفتن فضای منحصر به فرد است و باید این نکات مورد توجه قرار گیرد.

  • ضخامت متریال

به دلیل تجهیزات مورد استفاده در دستگاه رول به شیت، محدودیت هایی در مورد ضخامت ورق هایی که برش داده میشوند وجود دارد، ضخامت متریال ارتباط مستقیمی با گیوتین مورد استفاده در این تجهیزات دارد، در رول به شیت امکان استفاده از گیوتین های قوی وجود ندارد و توصیه میشود برای برش ورقه های فلزی خیلی ضخیم از دستگاه گیوتین استفاده گردد.

  • سایز شیت

همانطور که پیش تر اشاره شد، سایز شیت مد نظر، از دیگر عواملیست که باید هنگام خرید رول به شیت مورد توجه قرار بگیرد. چرا که ابعاد شیت رابطه ی مستقیمی با سایز دستگاه رول به شیت دارد.

  • سرعت

از دیگر عوامل موثر در ماشین آلات صنعتی سرعت انجام کار است، در صورتی که دستگاه ابعاد کوچکتری داشته باشد، برش ورقه ها با سرعت کمتری انجام میشود. بنابراین بهتر است برای بهبود سرعت کار، از رول به شیت بزرگتر با کارایی بیشتر استفاده شود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات کلی در مورد دستگاه رول به شیت، نحوه عملکرد دستگاه و اجزا و قطعات رول به شیت، ارائه شود. پس از آن در مورد نکاتی باید هنگام خرید رول به شیت مورد توجه قرار گیرد، همچنین در مورد تعمیر و نگهداری این قطعات، توضیحات کلی داده شد. شرکت پایا پیشرو سرویس، ارائه دهنده خدمات تعمیر و تامین قطعات رول به شیت و سایر دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی می باشد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت خدمات در خصوص سرویس های دوره ای، اورهال و تعویض و تعمیر خدمات با همکاران ما در بخش فروش به شماره تلفن‌های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس بگیرید و در مورد هر کدام از این خدمات اطلاعات لازم را بدست آورید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *