تعمیر ماشین آلات صنعتی

دستگاه برش لیزر

برش لیزر یکی از جدیدترین و به روزترین فناوری‌های برش و حکاکی در جهان است که با توسعه و پیشرفت در صنعت به دلیل سرعت بالای اجرا و سهولت انجام کار و کاربرد مهمی که در تهیه و فرآوری ورق‌های فلزی دارد؛ روز به روز گسترده تر می‌شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت استفاده از برش لیزری، انعطاف پذیری و عدم نیاز به قالب برای تهیه ورق های فلزی می‌باشد که در مقایسه با روش‌های سنتی، میتوان به سادگی و انعطاف پذیری این فناوری اشاره کرد.

قطعات دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است، که هر کدام به صورت جزئی، تاثیر به سزایی در عملکرد دستگاه برش لیزری دارد. اجزا و قطعات دستگاه برش لیزر، شامل سورس، استابلایزر، هد برش، کنترلر دستگاه، لنزهای دستگاه، میز کار و کاور، سرو موتور، چیلر می‌باشد. در ادامه به طور تخصصی تر با این قطعات آشنا خواهیم شد.

سورس دستگاه برش لیزر

سورس لیزر

یکی از اصلی ترین و گران‌ترین بخش‌های دستگاه برش لیزر که وظیفه تولید نور لیزر را دارد، سورس لیزر یا رزوناتور است. به کمک این قطعه، جریان الکتریکی عبوری از دیود باعث انتشار پرتوهای لیزر در محیط خواهد شد، که این فرآیند توسط سورس لیزر انجام می گیرد. از برترین برندهای سورس لیزر که در ایران موجود هستند می‌توان به سورس ریکاسRaycus، سورس مکسMax، سورس آی پی جیIPG، سورس جی پی تیJPT و سورس جی دبلیوGW اشاره کرد.

قیمت سورس لیزر فایبر

همانطور که پیش از این اشاره شد، سورس لیزر از اصلی ترین قطعات مورد استفاده در دستگاه های برش لیزر است. این قطعه تامین کننده پرتوهای اصلی لیزر برای انتقال به قسمت های دیگر مانند هد برش لیزر میباشد. قیمت سورس لیزر به دلیل اهمیت بالا و کارایی زیادی که دارد، به نسبت سایر قطعات و تجهیزات مورد استفاده در دستگاه برش لیزر، بیشتر و بالاتر است. هرچند این قیمت، بر اساس برند سورس لیزر، طول عمر مفیدی که دارد، فرکانس تولیدی توسط دستگاه و متریال مورد نظر برای برش، از اصلی ترین عوامل موثر در قیمت سورس لیزر می باشد.

برخی از مهمترین برندهای سورس لیزر به شرح زیر میباشد:

  • سورس ریکاس

سورس ریکاس یکی از 5 برند پر فروش دنیا در زمینه تولید انواع سورس لیزر میباشد، از ویژگی های این قطعه میتوان به مواردی همچون خدمات پس از فروش و قیمت مناسب اشاره کرد. این برند چینی یکی از برندهای محبوب در زمینه تولید و فروش سورس لیزر میباشد.

  • سورس لیزر IPG

این برند آمریکایی سابقه زیادی در تولید انواع سورس لیزر دارد، یکی از ویژگی های این دستگاه توان بالای خروجی میباشد که به کمک همین ویژگی استفاده از این سورس لیزر برای برش تمام متریال ها با ضخامت های متنوع، امکان پذیر می باشد.

  • سورس لیزر مکس

دستگاه سورس لیزر مکس از دیگر برندهای شناخته شده در زمینه تولید سورس لیزر میباشد که به دلیل توان پایین این دستگاه برای برش قطعات نه چندان ضخیم، مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربردهای سورس لیزر فایبر

سورس لیزر در هر مکانی که دستگاه برش لیزر قابلیت استفاده داشته باشد، مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه به مهمترین کاربردهای سورس لیزر اشاره میشود:

  • برش لیزر
  • جوشکاری لیزری
  • حکاکی لیزری یا مارکینگ
  • تمیزکاری لیزری
  • کوئنچینگ فلزات

به طور کل میتوان گفت قیمت سورس لیزر فایبر، به عوامل متعددی بستگی دارد، شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع سورس لیزر، با واحد فروش شرکت پایا پیشرو سرویس به شماره تلفن‌های 55490207-021 یا 55490208-021 تماس حاصل نمایید.

استابلایزر دستگاه برش لیزر

استابیلایزر لیزر

یکی دیگر از قطعات مهم در دستگاه برش لیزری که وظیفه پایدار نگهداشتن جریان برق ورودی و کنترل نوسانات برق های شهری را به عهده دارد، استابلایزر دستگاه برش لیزر است که به کمک این قطعه، جریان برق ورودی دریافتی با یک دقت تقریبا کم نظیر، ولتاژ برق را در یک محدوده ثابت نگه میدارد، به کمک این قطعه، از آسیب های احتمالی که به دستگاه وارد می‌شود، جلوگیری می‌شود.

هد برش دستگاه برش لیزر

یکی از قسمت های نهایی و خارجی در دستگاه برش لیزری که قطعه نسبتا مهمی هم می‌باشد، هد برش لیزر است که شامل تجهیزات جزئی تری مانند نازل، لنز فوکوس (متمرکز کننده) و سیستم  فوکوس لنز، می‌باشد. این قطعه به ریل و سروو موتور متصل می‌شود و محور حرکتی دستگاه به محور z تغییر پبدا خواهد کرد. به وسیله سنسور هوشمندی که در کنار هد برش قرار دارد، فاصله از قطعه، سنجیده شود و به کنترلر دستگاه منتقل گردد. به کمک این سیگنال های دریافتی توسط سنسور، هد برش جا به جا شده و ارتفاع مورد نیاز سنجیده و تنظیم می‌شود.

کنترلر دستگاه برش لیزر

کنترلر برش لیزر

کنترلر دستگاه برش لیزر، وظیفه کنترل محورهای حرکتی در جهت های  Xو Y وZ  را به عهده دارد، همچنین توان خروجی لیزر و کیفیت کار نهایی، ثبات کار انجام شده توسط دستگاه را بررسی می‌کند. عموما در دستگاه برش لیزر از دو کنترلر استفاده می گردد، یکی از این کنترلرها وظیفه های کنترل حرکت هد برش در جهت های X و Y، کنترل توان نور ساطع شده از لیزر و گازهای پخش شده از لیزر را دارد، کنترلر دیگر، وظیفه کنترل ارتفاع هد برش لیزر را دارد.

لنز دستگاه برش لیزر

 
لنز دستگاه برش لیزر

بعد از ایجاد نور لیزر توسط سورس لیزر، و انتقال آن به وسیله فیبر نوری، این نورها برای برش قطعه باید در یک نقطه متمرکز شوند. به کمک لنز دستگاه، نور لیزر متمرکز شده و در عملکرد صحیح دستگاه اختلالی ایجاد نخواهد شد. در دستگاه برش لیزر از 3 نوع لنز برای همراستا کردن، فوکوس کردن و محافظ لنز، استفاده می‌شود که همگی این لنزها داخل هد برش، قرار می‌گیرند.

قیمت لنز دستگاه لیزر

لنز یا عدسی دستگاه لیزر از قطعات مصرفی و مورد استفاده در دستگاه لیزر است که وظیفه متمرکز کردن پرتوها و اشعه های لیزر که به وسیله سورس لیزر تولید میشود را در نقطه ای که برش لیزر باید اتفاق بیافتد، بر عهده دارد. از عوامل موثری که در هنگام خرید لنز دستگاه لیزر باید مورد توجه قرار گیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

– برند لنز دستگاه لیزر

برند لنز لیزر یکی از پایه ای ترین عوامل موثر در قیمت گذاری این قطعه شناخته میشود. ترکیبات مورد استفاده توسط هر برند، باعث بروز ویژگی هایی در عملکرد دستگاه میشود. به طور مثال در برند ZNSE به دلیل بهره برداری از ترکیبات سنگی، امکان تمرکز لیزر تا ریز ترین جزئیات نیز وجود دارد، طبیعیست به دلیل همین ویژگی ها، ممکن است برخی از برند ها به نسبت سایر برندها، قیمت بالاتر یا کمتری داشته باشند.

– ضخامت لنز دستگاه لیزر

ضخامت لنز دستگاه لیزر، باعث مقاومت این قطعه در برابر ضربه و شکستگی در اثر استهلاک میگردد. به طور معمول ضخامت بهینه در لنز ها یا عدسی های مورد استفاده در دستگاه برش لیزری 4/2 میلیمتر میباشد، در لنزهای با ضخامت بالاتر ممکن است شکستگی زودتر از حد معمول اتفاق بیافتد.

– تمرکز پرتوهای لیزر

عوامل موثری در تمرکز اشعه لیزر در مکان مورد نظر، موثر است. جنس لنز، طول موج اشعه، ضخامت عدسی، حداکثر توان دستگاه لیزر از جمله عوامل موثر در عملکرد و تمرکز پرتوهای لیزر، می باشند.

– شفاف یا مات بودن لنز لیزر

در میان صنعت گران و اپراتورهای دستگاه های برش لیزر اختلاف نظری در مورد اینکه بهتر است لنز لیزر شفاف یا مات باشد، وجود دارد، برخی معتقدند اشعه های ساطع شده از لنزهای مات، با کیفیت تر است، یکی از مواردی که هر دو دسته در آن موضوع توافق نظر دارند، عملکرد ضعیف لنزهای غیر مات و غیر شفاف دستگاه لیزر است که منجر به ترک خوردگی و شکستگی این قطعه میشود.

همانطور که اشاره شد، متغیرهای زیادی در قیمت عدسی دستگاه لیزر موثرند، علاوه بر موارد ذکر شده نوسان قیمت ارز، کشور مبدا تولید کننده لنز و… نیز باید به لیست عوامل موثر در قیمت این قطعه اضافه شوند. شما میتوانید جهت دریافت قیمت لنز دستگاه لیزر، با نمایندگان فروش مجموعه پایا پیشرو سرویس تماس حاصل نمایید.

سروو موتور دستگاه برش لیزر

به طور کلی سروو موتور یک الکترو موتور است که مدارهای الکترونیکی در کنارش قرار دارد، وظیفه الکترو موتور عمل گردش است و به کمک این قطعه حرکت هد برش در محورهای حرکتی X و Y وZ  صورت می گیرد. تجهیزات الکترونیکی وظیفه دقت دادن به عملکرد الکترو موتور را به عهده دارند. به طور کلی وظیفه این تجهیزات، کنترل سرعت، کنترل زاویه و کنترل شتاب، می‌باشد.

چیلر دستگاه برش لیزر

چیلر برش لیزر

یکی از مشکلاتی که در هنگام برش توسط دستگاه برش لیزری حاصل می‌شود، گرمای حاصل از برش قطعات به وسیله برش لیزری است، به کمک 4 سنسوری که داخل سورس لیزر وجود دارد، دمای سورس لیزر به طور پیوسته اندازه گیری و کنترل می شود و به کمک چیلر، در هنگام نیاز، این قطعه سورس لیزر را خنک می‌کند.

قیمت نازل لیزر

نازل لیزر یکی دیگر از قطعات مرتبط با هدایت و عملکرد صحیح دستگاه برش لیزر است که انواع گوناگونی دارد. قیمت نازل لیزر به عواملی همچون نوع نازل که نازل سینگل یا نازل دبل باشد، همچنین به کیفیت خروجی کار بستگی دارد. استفاده از نازل برش سینگل به منظور برش فلزات سبک مانند آلومینیوم و به کمک گاز نیتروژن صورت میپذیرد، در این مدل از نازل های لیزر، سرعت برش و فشار گاز اهمیت زیادی دارد.

نازل دبل، نوع دیگری از نازل لیزر میباشد که به منظور برش ورقه های فلزی با ضخامت زیاد، مورد استفاده قرار میگیرد. گاز مصرفی در این مدل از نازل، گاز اکسیژن است. دلیل استفاده از این گاز ایجاد سطحی صاف در سطح برش داده شده، میباشد. در این مدل از نازل ها هرچه ضخامت قطعه برش داده شده، بیشتر شود مقدار گاز ساطع شده، کاهش میابد.

همانطور که اشاره شد در قیمت نازل لیزر، عواملی مثل نوع نازل و کیفیت کار موثرند، شما میتوانید برای تعویض و یا خرید نازل لیزر متناسب با دستگاه مورد نظر خود، با کارشناسان فروش شرکت پایا پیشرو سرویس تماس حاصل نمایید و اطلاعات مورد نظر خود را کسب کنید.

دستگاه برش لیزری چیست؟

پیش از شروع، بهتر است با عملکرد دستگاه برش لیزری آشنا شوید. دستگاه برش لیزری که با نام‌های دیگری همچون برش لیزری، سیستم برش پروفیل لیزری و یا دستگاه برش پروفیل لیزری نیز شناخته می‌شوند در واقع یک نوع سیستم لیزر خودکار به همراه کنترل کننده CNC است که برای برش فلزات، لاستیک، چوب و… از پرتوهای CO2 و یا فایبر بهره می‌گیرد. دستگاه‌های برش لیزری برای استفاده در صنایع گوناگون، مشاغل خانگی، سرگرمی و استفاده توسط صنعتگران، طراحی، تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

به طور کلی کیت برش لیزری از قطعاتی نظیر کنترلر CNC، قاب دستگاه، ژنراتور لیزر، منبع تغذیه، لوله لیزر، سر لیزر، لنز، آیینه، چیلر آب، موتور پله‌ای یا موتور سروو، سیلندر گاز، کمپرسور هوا، مخزن ذخیره گاز و خنک کننده هوا، تشکیل شده است.

نحوه کار دستگاه برش لیزری

برش لیزری به وسیله ساطع کردن یک پرتو پرقدرت می‌تواند قطعه ی مد نظر را در ابعاد و اشکال مختلف برش دهد، همانطور که پیش از این گفته شد، این دستگاه بیشتر در صنعت کاربرد دارد، به کمک برش لیزری CNC و لنز لیزر، شدت پرتوهای لیزر برای برش متریال مختلف بر حسب نیاز، تغییر پیدا می‌کند.

بعد از تنظیم شدت پرتو لیزر، پرتو لیزر توسط فرآیندی که در آن تخلیه الکتریکی باعث ایجاد ماده لیزری در یک ظرف در بسته می‌شود، باعث واکنش شیمیایی می‌شود و در نتیجه پرتو لیزر آزاد می‌شود. بعد از آن، پرتو لیزر با کمک یک آینه در جریانی از یک نور تک رنگ منعکس می‌شود. بعد از آینه، نور به وسیله فیبر نوری یا آینه به محل مد نظر هدایت می‌شود و برش یا حک بر روی متریال انتخابی، انجام می‌شود.

  اجزای تشکیل دهنده دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزری از قطعات کوچکی ساخته شده که همگی در کنار هم عملکرد فوق العاده‌ای به نمایش می‌گذارند. در ادامه با عملکرد هر کدام از این بخش‌ها به طور دقیق‌تر آشنا خواهیم شد.

  • بدنه

بدنه یا باکس، همان بدنه بیرونی دستگاه برش لیزری است که سایر قطعات دستگاه درون این بدنه در کنار هم قرار می‌گیرند. سایر اجزای بدنه‌ی دستگاه شامل پایه، چرخ، لوله‌ی خروج دود و… می‌باشند. یکی از نکات مهم در ساختار بدنه وجود درب است، درب باکس علاوه بر ایمنی کاربر، مانع از پخش شدن دود ناشی از برش در محیط اطراف می‌شود.

  • مادربرد

به کمک این قطعه، اطلاعات توسط کامپیوتر دریافت می‌شود و به فرمت‌های قابل اجرا توسط دستگاه تبدیل می‌شود. وظیفه مادربرد، کنترل شدت پرتو لیزر و حرکت دستگاه در محورهای X و Y، می‌باشد.

  • تیوب

یکی از قطعات مهم و اساسی در دستگاه برش لیزری، تیوب است که اشعه لیزر از آن خارج می‌شود. تیوب لیزر دارای یک عمر مفید است و بعد از تمام شدن آن، باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمود. دمای آب درون چیلر و دمای محیط و مقدار رطوبت موجود در هوا، از عوامل موثر در طول عمر مفید تیوب هستند. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید تعویض این قطعه را به تاخیر بیاندازید، به این موارد حتما توجه کنید.

  • آینه

یکی از قطعاتی که باعث هدایت اشعه لیزر به مکان مورد نظر می‌شود، آینه است که تحت زاویه‌ای خاص مسیر پرتو لیزر را تغییر می‌دهد و در صورت تغییر هرچند جزئی این قطعه، اشعه لیزر ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.

  • هد

اشعه لیزر توسط تیوب لیزری تولید می‌شوند و به کمک آینه به لنز که داخل هد قرار دارد، می‌رسد، به کمک هد، اجسامی که در تیررس هد قرار دارند، توسط لیزر، برش داده می‌شوند.

  • چیلر

تولید اشعه لیزر به وسیله تیوب یا لامپ، گرمای زیادی ایجاد می‌کند و برای رفع گرما، آب به وسیله چیلر، سرد می‌شود و به وسیله لوله‌ و شیلنگ وارد تیوب می‌شوند و بعد از گردش در تیوب، از سمت دیگر آن خارج می‌شوند، این سیرکولاسیون به صورت مداوم در تیوب تکرار می‌شود و عملکرد صحیح چیلر، طول عمر تیوب را افزایش می‌دهد.

  • استپ موتور

از دیگر اجزای مهم در مسیر حرکت لیزر، می‌توان به سیستم انتقال حرکت که خود شامل بخش‌هایی نظیر ریل‌ها، تسمه‌ها و موتورهای استپ می‌باشد، اشاره کرد. به کمک این قطعه، فایل دریافت شده توسط کامپیوتر به مادربرد منتقل می‌شود و جهت حرکت لیزر در دو مسیر x و y شناسایی می‌شود.

  • پمپ باد

پمپ باد از دیگر تجهیزاتی است که تاثیر مستقیم در عملکرد برش لیزری نمی‌گذارد اما استفاده کردن از آن ضروری است. هنگامی که نور لیزر به صفحه برخورد می‌کند، دود ناشی از برش فضا را پر می‌کند، تجمع این دود در هنگام برش لیزری، باعث کاهش قدرت این پرتوها می‌شود، استفاده از پمپ باد باعث خارج کردن این دودها هنگام برش لیزری می‌شود.

 تکنیک‌های برش لیزری

دستگاه‎‌های برش لیزری نه تنها برای برش قطعات، بلکه به صورت حکاکی لیزری، حفاری لیزری، کنترل اشعه لیزر نیز به کار گرفته می‌شوند. در واقع با خرید یک دستگاه برش لیزری، به قابلیت های متنوعی دست پیدا می‌کنید که پیش از این بهره‌گیری از آن‌ها به سختی امکان پذیر بود.

حکاکی لیزری: از حکاکی لیزر برای حک کردن عمیق و یا سطحی بر روی متریال مختلف شیشه، سنگ، مقوا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد حکاکی لیزر در ایجاد بارکد می‌باشد.

حفاری لیزری: یکی دیگر از کاربردهای لیزر که در بسته بندی و برای ایجاد دندانه و حفره، مورد استفاده قرار می‌گیرد، حفاری لیزری است.

نشانه‌گذاری با اشعه لیزر: به کمک لیزر فایبر ودقت بالای این نوع لیزر، لایه سطحی متریال توسط لیزر ذوب می‌شود و از مقاومت متریال اصلی کاسته می‌شود.

کنترل اشعه لیزر: به کمک این ویزگی شدت اشعه و خروجی گرمای تولید شده توسط اشعه لیزر کنترل می‌شود و از آسیب رسیدن به متریال و اطراف محیط لیزر شده، جلوگیری می‌شود.

دستگاه لیزر حکاکی

دستگاه لیزر حکاکی تفاوتی با دستگاهی که به منظور برش لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ندارد. میتوان از دستگاه برش لیزر، به منظور حکاکی و ایجاد خط های کم عمق بر روی سطوح، استفاده کرد. از دستگاه لیزر حکاکی در صنایع گوناگونی استفاده میشود. از مهمترین کاربردهای لیزر حکاکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به منظور برش و حکاکی در مدارهای الکتریکی

تا قبل از اینکه از دستگاه های لیزری برای تولید مدارهای الکتریکی استفاده شود، تولید مدارهای الکتریکی با سرعت پایین تری انجام میشد. امروزه به کمک پیشرفت تکنولوژی، این کار با سرعت بالاتری انجام میپذیرد. یکی از این کاربردها در تولید مدارهای برقی میباشد.

  • استفاده از لیزر حکاکی در بسته بندی و چاپ

صنعت چاپ و بسته بندی از گسترده ترین صنایع موجود در جهان امروزیست. بدون شک ارائه هر محصول با کیفیت بدون بسته بندی مناسب، امکان پذیر نمیباشد و باید به آن توجه کرد. از حکاکی در بسته بندی محصولات به منظور حکاکی شماره سریال محصول و… مورد استفاده قرار میگیرد.

  • استفاده در معرق کاری

تا قبل از این، برای معرق کاری و انجام کارهای دستی، از ابزار آلات مخصوص توسط یک فرد متخصص در این زمینه استفاده میشد، اما با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته دستگاه های صنعتی جایگزین نیروهای انسانی شدند. به کمک لیزر حکاکی، معرق کاری با سرعت بالا و خطای کمی انجام میشود.

  • استفاده در صنعت تبلیغات

نمیتوان تاثیر استفاده از دستگاه برش لیزر یا لیزر حکاکی را در صنعت تبلیغات، تولید ماکت های تبلیغاتی، تولید تابلوها و… نادیده گرفت. از بزرگترین مزیت‌های استفاده از لیزر حکاکی، میتوان به کیفیت بالای محصولات تولید شده، سرعت بالای انجام کار و… اشاره کرد.

قیمت لیزر حکاکی

همانطور که اشاره شد، دستگاه برش لیزر تفاوتی با لیزر حکاکی ندارد، قیمت این مدل دستگاه هم بسته به کیفیت و اجزا و قطعات مورد استفاده، بسیار متغیر است. از عوامل موثر در قیمت لیزر حکاکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند

این روزها استفاده از دستگاه های برش لیزر به شدت رواج پیدا کرده، یکی از عوامل موثر در انتخاب این دستگاه ها نیز، برند لیزر حکاکی یا برش لیزر است، استفاده از برندهای شناخته شده تر، هزینه بالاتری نیز با خود به همراه دارد.

  • اجزا و قطعات مورد استفاده در دستگاه

قطعات مورد استفاده برای لیزر حکاکی، شامل سورس لیزر، هد برش، نازل برش و… می باشد. از اصلی ترین و مهمترین تجهیزات مورد استفاده در لیزر حکاکی میتوان به قیمت بالای سورس لیزر که اصلی ترین قطعه در این دستگاه میباشد، اشاره کرد.

  • توان و قدرت برش یا حکاکی دستگاه لیزر حکاکی

توان یا قدرت دستگاه از دیگر عوامل موثر در عملکرد این مدل از دستگاه ها میباشد. طبیعیست هرچه قدرت دستگاه بالاتر باشد، دستگاه در انجام کارها بهتر عمل کرده و کارهای کوچکتر با سرعت بالاتری انجام میشوند.

  • ابعاد صفحه یا میز کار

دستگاه های برش لیزر از یک قطعه اصلی که میز کار نام دارد، تشکیل میشوند، هرچه ابعاد میز کار بزرگتر باشد، قیمت لیزر حکاکی نیز بالاتر میرود.

  • خدمات پشتیبانی

خدماتی مانند نصب و راه اندازی دستگاه، گارانتی قطعات، تعمیر و تعویض دستگاه لیزر حکاکی، از دیگر عوامل مهم و موثر در قیمت است که باید مورد توجه قرار گیرد، توصیه میشود پیش از خرید دستگاه لیزر حکاکی، از شرکت سازنده یا خریدار، در مورد خدمات پس از فروش دستگاه اطلاعات لازم را کسب کنید.‌

مزایای استفاده از برش لیزری

دستگاه برش لیزری مزایای نسبتا زیادی به نسبت برش پلاسما دارد که در ادامه به برترین ویژگی آن‌ها میپردازیم:

  • سهولت استفاده
  • کیفیت بالای برش و بالا بودن کیفیت محصول نهایی
  • دقت کار بالا

به طور کلی می‌توان گفت استفاده از دستگاه برش لیزری برای برش قطعات و فلزات با ضخامت کم توصیه می‌شود و کیفیت بالای محصول نهایی، دقت بالا و سرعت بالای انجام کار، استفاده آسان از دستگاه برش لیزری از برتری های این دستگاه به نسبت برش پلاسما می‌باشد.

در کنار چنین ویژگی هایی، استفاده از برش پلاسما به دلیل برش قطعات با ضخامت زیاد و هزینه کمتر آن‌ها در مقایسه با برش لیزری، همچنان رایج است و در صنایع خودرو سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع لیزرهای مورد استفاده در دستگاه‌های برش لیزری

به طور کلی می‌توان لیزرهای مورد استفاده در صنعت را در دو دسته لیزر جامد و لیزر گازی، طبقه بندی کرد. در ادامه به طور کامل تر، لیزر های مورد استفاده در دستگاه های برش لیزر صنعتی شرح داده می‌شوند:

لیزرهای CO2 : این نوع لیزر کابرد وسیعی دارد از برش و حکاکی بر روی متریال متنوع گرفته تا کاربرد آن در صنعت پزشکی و زیبایی.

لیزر فایبر: این نوع از لیزر نسل جدیدی از دستگاه‌های برش لیزری به شمار می‌رود که به دلیل پرتوهای قدرتمند و دقت بالا (0.02 میلیمتر) بر روی ورق‌ها و لوله‌های فلزی تا ضخامت 30میلیمتر کاربرد دارند، دستگاه برش لیزر فایبر عملکرد بهتری نسبت به لیزر CO2 از خود نشان می‌دهد و در مقابل قیمت نسبتا بالاتری هم دارد. از مزیت‌های استفاده از دستگاه برش لیزر فایبر می‌توان به مواردی همچون: ثابت ماندن رنگ ورق فلزی، سرعت بالای برشکاری به نسبت دستگاه برش پلاسما، ایجاد سطحی صاف‌تر در مقایسه با برش پلاسما و کم کردن زمان برشکاری با کار کردن در چند شیف کاری پیوسته و دارا بودن میز اضافه، اشاره نمود.

لیزر Nd : لیزر نئودیمیم برای تضعیف ماده و مواقعی که تکرارپذیری و قدرت زیاد، حائز اهمیت باشد، به کار گرفته می‌شود.

لیزرهای YAG-Nd : این نوع لیزر نیز همانند لیزر نئودیمیم به دلیل قدرت بالایی که دارد برای تضعیف ماده و حکاکی روی قطعات ضخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش لیزری تنوع وسیعی دارد و دستگاه های مختلف بر اساس ویژگی‌ها و طول موج و قدرتی که دارند در صنایع مختلفی، برای برش و حکاکی بر روی متریال متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال از دستگاه های لیزر CO2 برای برش فلزات غیرآهنی که ضخامت زیادی ندارند(مانند آلومینیوم) استفاده می‌شود، در مقابل برای برش و حکاکی بر روی فلزات سنگین از دستگاه برش لیزر فایبر استفاده می‌شود. به طور معمول انتخاب هرکدام از این دستگاه‌ها باید بر اساس نیاز و بودجه‌ی در نظر گرفته شده، صورت گیرد.

کاربردهای دستگاه برش لیزر

تا چند سال پیش که هنوز استفاده از دستگاه برش لیزر تا این حد رواج نداشت، محدودیت‌های استفاده از قطعات و ابزارآلات در صنایع مختلف بسیار حس می‌شد. خوشبختانه امروزه به دلیل گستردگی استفاده از دستگاه‌های برش لیزر و تنوع در مدل‌های این نوع دستگاه، سرعت بالای تولید قطعات و لوازم توسط دستگاه برش لیزر به شدت افزایش یافته است. برخی از موارد استفاده از دستگاه‌های برش در صنایع مختلف به شرح زیر می‌باشد:

  • تولید ماشین آلات کشاورزی

همانطور که پیش بینی هم می‌شود، در ابتدای بهره‌گیری از هر تکنولوژی، هدف خلق آثار جدید نیست بلکه سهولت انجام کارهاییست که پیش از آن زمان و انرژی زیادی را صرف خود می‌کند، بی شک تولید ماشین‌آلات کشاورزی یکی از کارهای زمان بر است که تا قبل از این انرژی زیادی صرف آن می‌شد و امروزه به کمک دستگاه برش لیزری به راحتی قابل انجام است.

  • تولید تجهیزات آشپزخانه

این روزها تقاضای بیشتری برای طراحی و لوازم آشپزخانه‌ی با کیفیت و زیبا از سوی مردم وجود دارد، به کمک پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از دستگاه‌های برش لیزری، بهره‌گیری از این فناوری در تهیه و تولید تجهیزات آشپزخانه نیز رواج یافته است. به کمک دستگاه برش لیزر فایبر، سهولت در اجرا، سرعت زیاد و دقت بالا و محصول نهایی با کیفیت، تولید تجهیزات آشپزخانه به صورت سفارشی و اختصاصی رواج یافته است.

  • تولید تجهیزات پزشکی

این روزها نه تنها استفاده از دستگاه‌های برش لیزری، بلکه استفاده از دستگاه جوش لیزری و حکاکی لیزری نیز در تولید و تهیه تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دستگاه‌های لیزری به دلیل دقت بالا و سرعت زیاد انجام کار، در ساخت تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • خدمات برشکاری لیزری
  • صنعت خودروسازی

یکی از موارد مهم که این روزها در صنعت خودروسازی حائز اهمیت است، سبکی وزن بدنه خودرو است و همانطور که شرکت‌های برتر تولید کننده خودرو می‌گویند، آینده در دست خودروهای سبک وزن است. استفاده از متریال سبک و ساختارهای جدیدی که تا پیش از این امکان پذیر نبوده است، حالا به وسیله برش لیزری و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، قابل استفاده است.

  • صنعت تبلیغات

خوشبختانه سهولت استفاده از دستگاه‌های برش لیزری قابلیت‌هایی نظیر حک و برش و ایجاد قطعات برجسته توسط این دستگاه، دریچه‌ی جدیدی رو به صنعت تبلیغات گشود. تهیه انواع تابلوهای تبلیغاتی با فونت‌ها و طرح‌های برجسته، تهیه بسته‌بندی و پکیجینگ، ساخت انواع مُهر و ساخت هدایای تبلیغاتی همگی به وسیله برش لیزر انجام می‌گیرد.

  • صنعت الکترونیک

به لطف برش لیزر، ساخت انواع برد و قطعات الکتریکی با سرعت بالایی انجام می‌شود و به ساخت هزاران قطعه نامرئی که در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند، منجر شده است. بهره‌گیری از فناوری دستگاه‌های لیزری نقش به سزایی در بهینه سازی حجم محصول و بهبود کیفیت آن‌ها داشته است. در صنعت تولید قطعات الکترونیک، از فناوری‌هایی نظیر جوشکاری لیزری، حذف لیزر، برش لیزری، علامت‌گذاری لیزری به طور گسترده استفاده می‌شود.

  • صنایع دستی

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه‌های برش لیزری، استفاده از آن‌ها در معرق کاری، ساخت انواع لوستر و لوازم تزئینی است که در بهبود دکوراسیون داخلی نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات کلی در مورد برش لیزری، نحوه عملکرد این دستگاه، اجزای برش لیزری، تکنیک‌های مورد استفاده توسط دستگاه لیزر، مزایای استفاده از این برش لیزری، انواع لیزرهای مورد استفاده در دستگاه‌های لیزر و کابردهای برش لیزری در صنایع گوناگون اشاره شد. در صورتی که دستگاه برش لیزر خود را از برندهای مطرحی همچون پایا برش تهیه کرده باشید، می‌توانید برای دریافت خدمات پس از فروش که شامل نصب و راه‌اندازی، دریافت خدمات گارانتی با بهترین کیفیت و کوتاه ترین زمان، انجام مشاوره و راهنمایی از راه دور و آماده سازی قطعات ماشین آلات با کیفیت مطلوب، می‎‌توانید با شرکت پایا پیشرو سرویس به شماره تلفن‌های 55490207-021 و 55490208-021 تماس حاصل نمایید.

خدمات تعمیر پایا پیشرو سرویس
تعمیر پرس برک
کاربرد پرس برک
تعمیر دستگاه برش پلاسما
تورچ برشکاری پلاسما
نازل پلاسما
تعمیر دستگاه لیزر فایبر
قطعات لیزر فایبر
لوازم لیزر فایبر
هد لیزر فایبر
لنز دستگاه فایبر
دستگاه برش لیزر
لنز دستگاه برش لیزر
قیمت عدسی دستگاه لیزر
آموزش راه اندازی لیزر
دستگاه لیزر حکاکی
قطعات جوش لیزر
نازل جوش لیزر
گان جوش لیزر
تعمیر گیوتین
یورواستمپ
تعمیر پرس هیدرولیک
تعمیر پانچ صنعتی
تعمیر رول به شیت
تعمیر پرس ضربه ای
تعمیر برش CNC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *